20. 5. 2017

Alien: Covenant (2017)

   V roku 2012 režisér Ridley Scott nakrútil sci-fi horor Prometheus (2012), ktorý bol prequel a zároveň, po snímke Alien (1979), jeho druhý príspevok k univerzu Votrelca. Divákov, ani kritikov však jeho „návrat ku koreňom“ nenadchol a bol skôr sklamaním. Výsledkom totiž bolo nesúrodé dielo, ktoré je v prvej polovici filozofickým sci-fi, ktoré sa snaží rozvíjať mytológiu Votrelcov, avšak v druhej časti je to len tupá vyvražďovačka. Ani negatívne ohlasy neodradili režiséra a štúdio 20th Century Fox v tom, aby dali túto značku „k ľadu“, ale práve naopak rozhodli sa v nej pokračovať a sľubovali ísť ešte viac do hĺbky univerza. A tak sa po 5-tich rokoch dostáva najnovší prírastok k ságe Votrelca, ktorým je práve Alien: Covenant (2017).

STORY LINE

   Scott mal ešte predtým, že než sa začal nakrúcať Prometheus (2012) dosť odvážny, veľmi originálny a zaujímavý nápad, nazrieť hlbšie do sveta Votrelcov, viac rozvinúť ich mytológiu a zobraziť ich pôvod resp. vznik. Prometheus (2012) predostrel divákom veľké množstvo otázok, pričom len na pár z nich odpovedal. Po jeho slabom prijatí bolo zrejmé, že tadiaľ cesta nevedia a bolo by vhodné poučiť sa z chýb a aspoň niektorým sa v ďalšom diele vyhnúť. Scott sa v tej dobe nenachádzal práve v najlepšom období, keďže Robin Hood (2010), spomínaný Prometheus (2012), The Counselor (2013) a Exodus: Gods and Kings (2014) zaostali za svojimi očakávaniami a voči režisérovi vyvolali skôr nedôveru. Určitú nádej znamenal The Martian (2015), ktorý ukázal, že Scott na to ešte má a netreba ho odpisovať. Potvrdil, že tento žáner (sci-fi) mu sedí a bol vhodnou „prípravou“ na ďalšieho Votrelca. Z technickej stránky nie je, až na strih, čo vytknúť, lebo si to drží vysokú kvalitu a spracovanie posledných dvoch režisérových sci-fi, Prometheus (2012) a The Martian (2015). Kamera (zábery planéty) a výprava (vzhľad planéty) sa postarajú o nádherný vizuálny zážitok. Efekty síce neohúria, avšak majú svoju úroveň. Jedinou slabinou tu je spomínaný strih, ktorý je hlavne pri akčných scénach chaotický a robí celú situáciu neprehľadnou. Zatiaľ čo, teda technická stránka si zachováva kvalitu posledného dielu resp. prvého prequelu, tak u ostatných vecí je to už horšie. Po príbehovej stránke totiž nielenže nenastal žiadny posun k lepšiemu, ale je to ešte tragickejšie. Znovu, po Alien (1979), Aliens (1986) a Prometheus (2012), tu je posádka nejakej vesmírnej lodi, ktorá pristane na nejakej planéte a bojuje o svoje prežitie. Samotný režisér s tým pracoval u prvého a posledného menovaného, ale asi to bolo málo, keď to použil už tretí raz. A vôbec by som sa nečudoval, ak by to využil zase, u toho ďalšieho Votrelca. Oveľa väčší a závažnejší problém tu je samotné spracovanie, ktoré kopíruje síce Prometheus (2012), ale je horšie. Opäť sa tu mieša filozofické sci-fi s tupou vyvražďovačkou. Nepredkladajú sa tu len myšlienky a úvahy, ale chce ísť  do hĺbky sveta Votrelcov, zodpovedá na otázky ohľadom ich pôvodu/vzniku, nadväzuje na udalosti Prometheus (2012) a čiastočne objasňuje čo sa stalo. Potiaľto by to išlo, lenže najmä ku koncu už toho filozofovania začína byť už mnoho (David a jeho reči sú po čase už dosť otravné), navyše spojiť filozofické sci-fi a lacný horor už raz nevyšlo, no a druhýkrát už vôbec nie. Lacný horor z toho dôvodu, že väčšina postáv je tu len na to, aby zomrela a taktiež preto, že tu chýba nielen atmosféra, ale aj hororové scény. Zatiaľ čo, atmosféra u jednotky a dvojky sa miestami dala krájať a divák sa naozaj bál o osud niektorých postáv, tak tu atmosféra absentuje (žiadne lokality a priestory, o ktoré by sa mohla oprieť) a je jedno čo sa stane s postavami (či budú žiť alebo zomrú). Horor musí v prvom rade vydesiť, tak ako komédia pobaviť alebo dráma emočne zapôsobiť. Pokiaľ sa to nestane, tak je to chyba. Alien: Covenant (2017) práve takéto scény, ktoré by mali vystrašiť nemá, na rozdiel od spomínanej jednotky alebo dvojky. Strach tu totižto nemá čo vytvárať, pretože to súvisí s atmosférou a obavami o postavy, ale tie tu nie sú a ako horor to potom ani nemôže fungovať. Ďalším problém je pomalé tempo, zdĺhavý úvod (do príletu na planétu), stred (napr. scéna s flautou) a záver (od odletu z planéty).


   Myslím si, že na miesto dvoch Prometheus (2012) a Alien: Covenant (2017), by sa ich skrátením dala vytvoriť jedna celovečerná, ale za to kvalitnejšia snímka, než ako je tomu teraz. Z každého by sa dalo niečo vybrať a spolu vytvoriť jeden fungujúci celok. Podľa mňa po tomto už každému musí byť jasné, že Scott už nemôže túto sériu posunúť, ale presne naopak, môže ju pochovať. Alien: Covenant (2017) je v podstate do veľkej miery to isté, čo Prometheus (2012), akurát s inými hercami a novými faktami, inak je to viac-menej totožné v postavách, spracovaní a nedostatkami, ktoré sa neodstránili, ale ešte viac prehĺbili. S postavami to nie je o nič lepšie ako s dejom. Daniels bola zrejme nová Ripley, ale absolútne sa to s ňou nepodarilo. Chýba jej charizmatickejšia herecká predstaviteľka a navyše na čo sa pokúšať o novú Ripley, keď to aj tak skončilo, tak ako malo, teda neúspechom. Walter je tu úplne zbytočná postava, bez ktorej by sa zápletka obišla resp. dala upraviť, tak, aby tu nemusel byť. Zvyšní členovia posádky Covenant sú zbierkou rôznych klišé charakterov, ktoré sme už v sérii Votrelec mohli a to nielen raz, vidieť resp. stretnúť. Jedinou zaujímavou postavou je tu iba David, predovšetkým čo sa týka zisťovania toho, čo sa stalo medzi jednotlivými dielmi a čo sa s ním a Shaw vlastne stalo. Celkovo sa jedná o slabý sci-fi horor, ktorý nielenže nevydesí, keďže takéto scény tu v podstate ani nie sú, ale nemá ani patričnú atmosféru, navyše opakuje a umocňuje predošlé chyby (v príbehu a postavách), nehovoriac o nevhodne obsadených viacerých hercoch a nelogickostiach, v kombinácii s naivitou. Prometheus (2012) bol priemer (50-55%) a z toho dôvodu Alien: Covenant (2017) bohužiaľ, lebo fakt som čakal, že po The Martian (2015) to bude už o trochu lepšie, avšak nestalo sa, musí dostať ešte nižšie hodnotenie.   

HERCI a HUDBA

   Michael Fassbender tu, ako jediný podáva solídny výkon a hrá. Vďačiť za to môže tomu, že tu hrá dvoj-úlohu (David a Walter), pričom obaja majú rozdielne charaktery. Najmä ich spoločné scény stoja za to, pretože práve tam sa najlepšie prejaví jeho herectvo. Ak by bol iba Walter, tak by tu zrejme nepodal taký výkon. Ak by bol iba David, tak s ním sme sa mohli stretnúť už predtým. Pokiaľ to zoberiem z hereckej stránky, tak je dobré, že tu hrá tieto dve postavy, aj keď mne tá druhá prišla zbytočnou. Katherine Waterston a Billy Crudup bez charizmy, navyše ich výkony sú mizerné. Viac by sa mi sem hodila Emily Blunt, ktorá by so stvárnením takejto postavy nemala po Edge of Tomorrow (2014) a Sicario (2015) veľké problémy. Z mužov niekto z trojice: Jake Gyllenhaal, Cillian Murphy alebo Michael Shannon. Danny McBride sa do svojej úlohy hodí, ale že by v nej „exceloval“, tak ako Fassbender, to ani náhodou. James Franco, Noomi Rapace tu vlastne ani nehrajú a Guy Pearce je sa objaví len na doslova pár sekúnd. Hudbu zložil Jed Kurzel. Tento skladateľ výraznejšie na seba upozornil na konci minulého roku, keď u Assassin's Creed (2016) skomponoval viac ako slušnú hudbu, ktorá bola jediným čo na tejto snímke fungovalo. Kurzel sa mi začal javiť ako sľubný skladateľ a jeho prvým veľkým projektom je práve Alien: Covenant (2017). Opiera sa tu o motívy, ktoré boli zložené pre Alien (1979) a Prometheus (2012).[1] Pokiaľ ide o nové témy, tak tých je tu niekoľko, ale žiadna z nich nedokáže podporovať ani atmosféru, ani napätie a oproti mrazivej hudbe z prvého Votrelca sú dosť nevýrazné a ani sa na ňu len nechytajú. Tento skladateľ tak zaostal za očakávaniami a sklamal ma, ale netreba ho ešte zatracovať, lebo už o rok alebo aj dva alebo tri, môže znovu príjemne prekvapiť, lebo potenciál na to má.  


HODNOTENIE

38%


[1] U prvého menovaného robil hudbu Jerry Goldsmith a u druhého zase Marc Streitenfeld.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára