30. 12. 2016

Assassin's Creed (2016)

   Tento rok mali premiéru v kinách dve významné adaptácie počítačových hier. Najprv, na začiatku júna, to bol Warcraft (2016), no a teraz, na konci decembra, bol uvedený práve Assassin's Creed (2016).

STORY LINE

   Filmové adaptácie úspešných a známych počítačových hier to nemajú vôbec ľahké, čo dokazujú diela ako napr. Hitman (2007), Max Payne (2008), Prince of Persia: The Sands of Time (2010) alebo Need for Speed (2014), ktoré výrazne zaostali za očakávaniami. Tento rok sa k nim bohužiaľ zaradil aj Warcraft (2016) a tak osud počítačových adaptácii závisel na Assassin's Creed (2016). Podarilo sa tejto snímke priniesť očakávaný zvrat u týchto adaptácii alebo sa len priradí k tomu množstvu, tých, čo nedokázali preraziť resp. uspieť? V prvom rade by bolo vhodné poznamenať, že tak ako divadelné, knižné alebo rozhlasové adaptácie by sa nemali (nemuseli) porovnávať s originálom, tak to isté by malo platiť aj v prípade počítačových adaptácii. Podľa môjho názoru ide o dve absolútne rozdielne médiá, ktoré by sa mali brať samostatne, Z tohto potom vychádza aj táto recenzia. Evidentne sa tohto názoru držali aj tvorcovia, keďže pre film vznikol vlastný, originálny príbeh. Z technických vecí treba určite vyzdvihnúť stredoveké kostýmy (Assassinov, Arabov a Španielov), výpravu (zbrane a hlavne vizuál   špinavého, temného a pomaly končiaceho stredoveku a prebiehajúcej reconquisty[1] na konci 15-steho storočia) a vynikajúca kamera, ktorá sprostredkuje množstvo krásnych záberov, hoci najviac vynikne pri akčných scénach, kde buď „poletuje“ ponad bojiskami a miestami alebo pri samotných súbojoch je veľmi živá, keď „nasleduje“ postavy. Akčné sekvencie sú svižné a pútavo natočené, pričom takmer vo všetkých prípadoch sa jedná o niekoľkominútové a neprerušované (rozumej akcie nie je kúskovaná) zábery. Vytknúť sa tu však dajú hneď dve veci. Za prvé akčné pasáže v súčasnosti nie sú pre diváka tak atraktívne ako tie odohrávajúce sa v minulosti, keďže prostredie stredoveku má svoju špecifickú atmosféru. Za druhé kvôli samotnej zápletke, kvôli ktorej tu akcia plný úlohu len akejsi výplne a tieto scény, s výnimkou jednej, strácajú svoj zmysel a nemajú žiadny význam pre dej. Po príbehovej stránke je to katastrofa. Dej totiž neponúka nič čo, by sa nedalo vidieť u iných akčákoch alebo akčných sci-fi. Jednoduchá zápletka, s typickými klišé sa snaží pôsobiť tajomne, ale skúsení diváci, ktorí už majú toho dosť napozerané veľmi rýchlo prehliadnu toto tajomno. Žiadny zvrat, ani záverečné šokujúce odhalenie sa nekoná. V podstate by sa dalo povedať, že všetko sa dá odhadnúť minimálne 5 minút dopredu.


   Chýba tu logika (pátra sa po „jablku“, ale prvé dve scény z minulosti s ním nemajú toho moc spoločné, tá prvá iba minimálne (syn), ale tá druhá už absolútne nič (upálenie), avšak prečo ich sem nedať, akcia určite prekryje nedostatky scenára a nikto si nič nevšimne), chýba tu vtiahnutie diváka do diania, ktoré sa darí len zo štvrtiny a aj to majú na svedomí predovšetkým scény zo stredoveku, dianie v súčasnosti je nudné a nezaujímavé. Justin Kurzel vôbec nebol dobrou voľbou na post režiséra, ale výsledok nebol iba jeho prácou, sklamali aj scenáristi, ktorí sa síce snažili ísť vlastnou cestou, čo oceňujem, ale toto bola rozhodne slepá ulička. Z tohto dôvodu je veľké ťažké povedať, že akí režisér by sa sem hodil lepšie, pretože v prvom rade by to chcelo úplne iný, nový scenár. Navrhoval by som, aby minulosť dostala viac priestoru. V tomto filme súčasnosť predstavuje zhruba ¾ z celej minutáže, ale určite viac atraktívnejšie by bolo, keby je to naopak. Tvorcovia si boli zrejme dosť istý úspechom, vzhľadom na to, že v závere začali pripravovať pôdu pre prípadné pokračovanie, ale hádam k tomu nedôjde. Postavy sú na tom rovnako tragicky ako celý dej. Hlavnému hrdinovi, aj napriek jeho hereckému predstaviteľovi sa proste nedá fandiť, pretože on, rovnako ako aj ostatné postavy, majú stereotypné charaktery, ktorých vývoj je predvídateľný. Silný záporný hrdina, ktorý by bol akousi protiváhou hlavného hrdinu, tu nie je. Chovanie a naivita niektorých postáv je tu neznesiteľná (napr. Sofia a jej „všetko“ je to pre vedecké účely). Celkovo sa jedná o slabé akčno-dobrodružné sci-fi, ktoré síce vynikne akciou, kamerami, kostýmami a hudbou, ale to najdôležitejšie (herci, príbeh a postavy) nestojí za reč. Najsmutnejšie na tom všetkom je to, že týmto neúspechom sa zrejme na pár rokov zatvoria dvere pre počítačové adaptácie. No a to som ešte pred uvedením Warcraft (2016) tipoval, že to bude práve Assassin's Creed (2016), kto z tohto „duelu“ vyjde lepšie, nestalo sa.

HERCI a HUDBA

   Michael Fassbender je síce vhodne obsadený, ale nepredvádza nejaký strhujúci výkon. O pár rokov neskôr alebo ak skončí s hereckou kariérou a budú sa vyberať tie najlepšie filmy, kde hral, tak tento k nim určite nebude patriť, keďže nepodáva tu taký výkon, aby ním nejak ohúril alebo spravil svoju postavu zaujímavou. Marion Cotillard mi dosť pripomínala svoje postavy v Inception (2010) a The Dark Knight Rises (2012) akurát, že nebola až tak „šialená“, ale inak mala dosť podobný herecký prejav, ako tam.  Jeremy Irons, Brendan Gleeson a Charlotte Rampling ani nie že svoj herecký štandard, ale oni tu nemajú ani len priestor na to, aby mohli aspoň vyniknúť resp. strhnúť na seba pozornosť. Hudbu k filmu zložil Jed Kurzel, režisérov mladší brat, ktorý už v minulosti pre neho skladal.[2] Hudba podporuje najmä akčné pasáže, pričom skladateľ dokázal aj trefne vystihnúť prostredie, v ktorom sa celý príbeh odohráva. Skladby so stredovekým nádychom ako Initiation/Intro RunningAncestors; Abstergo alebo Breakout/Leap of Faith sú toho dôkazom. Za najlepšie skladby považujem tieto: Tunnel Chase a Seville to London. Jed Kurzel sa javí ako celkom sľubný skladateľ a už budúci rok ho čaká prvý veľký film, keď iba pred pár dňami bolo oznámené, že bude komponovať pre Alien: Covenant (2017).


HODNOTENIE

36%


[1] Reconquista označuje oslobodenie alebo znovudobytie Pyrenejského polostrova Španielmi od Arabov, ktorá začala v 11-stom storočí a skončila v roku 1492 dobytím Granady.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára