27. 8. 2016

Star Trek Beyond (2016)

   V roku 2009 režisér J.J. Abrams úspešne zreštartoval svojou snímkou Star Trek (2009) kultovú sci-fi sériu STAR TREK. Potom na ňu nadviazal rovnako úspešným pokračovaním s názvom Star Trek Into Darkness (2013). V týchto dňoch prišiel do kín práve Star Trek Beyond (2016), kde na režisérskej stoličke Abramsa nahradil Justin Lin.

STORY LINE

   Každému bolo jasné, že tento nový STAR TREK bude, na rozdiel od predošlých dvoch, iným. Je to logické, keďže za ním stál nový režisér, preto jedinou otázkou zostáva či je lepším alebo horším, než tie predchádzajúce. Vizuálne efekty, obzvlášť vzhľad základne Yorktown a planéty Altamid, sú na vysokej úrovni. Napriek tomu, že tento rok by sme mohli nájsť aj iné snímky, ktoré majú lepšie efekty, tak pre divákov, ktorí poznajú  predchádzajúce diely nepôjde o nič prekvapujúce a musia uznať, že táto séria si udržuje ohľadom efektov svoj vysoký štandard. Vizuál sa tento raz obišiel bez tzv. lens flare (odlesku objektívu), takže komu toto vadilo v predošlých počinoch, tak tentoraz sa určite poteší ich absencii. Akcia je tu dostatok a na dvojhodinový film sa podarilo, rovnako ako predtým, vyvážiť akčné pasáže s tými dramatickými. Hlavnou slabinou akčných scén je to, že zatiaľ čo v Star Trek Into Darkness (2013) sa divák o členov posádky neustále obával a akčné sekvencie postupne gradovali až do veľkolepého finále, najlepšej akčnej scény z celého filmu, tak u Star Trek Beyond (2016) kvalita akcie klesá a svoju najlepšiu scénu ukáže naopak už v úvode (USS Enterprise), pričom až do konca sa ju nedarí vôbec prekonať. Po príbehovej stránke je to ešte väčšia slabota, ako oproti jednotke, tak aj oproti dvojke. Dej nadväzuje na koniec dvojky a zameriava sa na preskúmavanie doteraz neznámych končín vesmíru. Úvodná polhodina sľubovala jedinečný zážitok, v ktorom sa pred scenáristami a režisérom otváralo nekonečno možností kam príbeh posádky USS Enterprise nasmerovať. Bohužiaľ po spomínanej nádejnej polhodinke vyústi zápletka iba do rutinnej záchrany, najprv posádky a potom stanice. Potenciál tohto diela bol obrovský, keby sa scenáristi, štúdio a režisér nebáli riskovať a vyťažili z neho aspoň niečo, na miesto toho však rezignovali a zvolili ľahšiu možnosť, ktorá bola v podstate stávkou na istotu, akurát, že tým vôbec nevyužili potenciál vesmíru, ktorý sa teraz pred nimi otváral.


   Justin Lin sa síce ukázal ako zručný tvorca blockbusterov u ktorých treba vypnúť mozog, viď. 4 diely série Fast and Furious[1], ale prvé dve epizódy druhej série True Detective[2] vzbudzovali nádej, že Lin dokáže zvládnuť aj vážnejší projekt. Presne to potrebovala séria STAR TREK, ktorá je síce blockbusterom, ale takým u ktorého netreba vypnúť mozog. Lin zrejme v snahe čo najviac sa priblížiť Abramsovi a neuraziť fanúšikov sa rozhodol natočiť toto, aby si nikoho nepohneval. Jeho výsledok tak vyslovene neurazí, ale ani nenadchne. Lin mohol len prekvapiť, ale nestalo sa tak, hoci treba povedať, že to nie je iba jeho chyba. Oveľa viac sklamal jeden zo scenáristov, konkrétne Simon Pegg, od ktorého som rozhodne čakal viac. Skúsený a vtipný komediálny herec a scenárista má už za sebou niekoľko projektov,[3] ale nejakú originalitu a vtipnosť tu od neho nemožno očakávať, akoby aj on sám sa držal pri uzde. No a keď už hovorím o humore, tak vtipných momentov je tu v porovnaní s predošlými dielmi jednak pomenej a jednak len asi polovica z nich funguje a pobaví. Čiže to, čo zdobilo predchádzajúce snímky, teda skombinovanie dramatických a komediálnych scén, tu tentoraz chýba. Ani práca s postavami nie je zvládnutá tak ako predtým. Chémia medzi postavami síce naďalej funguje a doktor McCoy dostáva dosť priestoru, čo aj náležite zužitkuje, ale celkovo je vývoj postáv ako takých minimálny a ústredný záporný hrdina Krall je najslabším z celej tejto novej série, nielenže vôbec nemá na Khana z dvojky, ale ani na Nera z jednotky. Oproti ostatným postavám je zúfalo nevýrazný a vôbec nevzbudzuje rešpekt alebo obavy, pričom v tomto prípade za to jeho herecký predstaviteľ nemôže a všetko to ide na vrub scenáristu a režiséra. Celkovo sa jedná o priemerné akčné sci-fi, ktoré dosť zaostalo za očakávaniami a je najslabším dielom z tejto novej série. Štvorku, ktorej premiéra je stanovená na rok 2019 by som určite nevložil znovu do rúk Lina, ale buď Abrams, ktorý by mal mať v tej dobe čas, otázne je či má chuť vrátiť sa k tejto sérii alebo potom do rúk niekoho iného.

HERCI a HUDBA

   U hercov platí, to čo u efektov, proste v každom diele si držia svoj štandard. Členovia posádky, či už je to Chris Pine, Zachary Quinto, Karl Urban, Zoe Saldana, Simon Pegg, John Cho alebo Anton Yelchin sú vo svojich postavách aj v trojke stále presvedčivý a náramne sa do nich hodia. Potešilo, že Urban dostal teraz viac priestoru než obvykle, sklamalo, že Quinto bol trochu v úzadí a zamrzelo, že Yelchin svoju postavu stvárnil naposledy, keďže mesiac pred premiérou zomrel. Z ostatných hercov ešte stojí za zmienku Idris Elba, pretože aj keď je to kvalitný herec a snaží sa tu zo všetkých síl, tak proste dopláca na svoju postavou s ktorou nemôže nič spraviť a môže sa za to poďakovať scenáristom a režisérovi. Hudbu k filmu zložil Michael Giacchino, ktorý komponoval už aj pre jednotku a dvojku. Každému musí byť jasné, že ani teraz neprekonal hudbu, ktorú pre pôvodné snímky skladal Jerry Goldsmith. Napriek tomu sa o to znovu pokúsil, veď ako sa hovorí snaha sa cení, čo u niektorých skladateľov nemožno povedať. Za najlepšie skladby by som považoval dve, Hitting the Saucer a Little Hard, ktorá je správne akčná a dramatická a Krall-y Krall-y Oxen Free s trochu „hororovým“ nádychom.


HODNOTENIE

55%


[2] Ide o epizódy s názvom The Western Book of the Dead a Night Finds You.
[3] Napísal scenár k filmom ako napr. Shaun of the Dead (2004), Hot Fuzz (2007), Paul (2011) alebo The World's End (2013).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára