14. 6. 2016

The Nice Guys (2016)

   Shane Black, scenárista dnes už legendárnych krimi komédii, prvej Lethal Weapon (1987) a The Last Boy Scout (1991), uviedol tento rok ďalšiu krimi komédiu, The Nice Guys (2016), ku ktorej nielen napísal scenár, ale ju aj zrežíroval.

STORY LINE

   Black sa týmto počinom vrátil ku svojim scenáristickým, ale aj režisérskym začiatkom.[1] V dnešnej dobe je ale už veľmi ťažké prísť s niečím novým a zároveň originálnym, obzvlášť ak ide o tzv. buddy movie. Black to však aspoň z časti dokázal a potvrdil, že ešte sa až tak veľmi v tomto subžánri nevyčerpal. Najväčšou prednosťou tejto snímky je vynikajúco zvládnutá atmosféra a prostredie 70-tych rokov, ktoré sa podarilo navodiť dokonale. Retro štýl a takisto rôzne odkazy na toto obdobie (nedostatok benzínu kvôli ropnej kríze alebo Nixon) vykúkajú na diváka z každého záberu. Ono niekto si môže povedať, že navodiť danú dobu nemusí byť vôbec zložité, ale opak je pravdou. Je to veľmi zložité a častokrát sa to nepodarí úplne presne vystihnúť, ako tomu bolo u krimi Gangster Squad (2013), ktorá nádychom 50-tych rokov vôbec nepôsobila. V tomto prípade sa to však nezopakovalo a 70-te roky po celý čas pôsobia uveriteľne. Ďalšou dôležitou zložkou je humor. Komických scén, vtipných hlášok, ale aj čierneho humoru je tu dostatok, pričom diváka pobavia a to je najhlavnejšie. Akcie je tu pomenej, ale je realistická, najmä pästné súboje jeden na jedného sú najlepšie spracované. Je síce pravda, že akcie tu pokojne mohlo byť viac, predovšetkým nejaká tá automobilová naháňačka by sa sem hodila, ale čo už. Plusom je taktiež R-kový rating, takže nie je núdza o krv, nadávky, nahotu alebo násilie. Vzhľadom na zasadenie príbehu (porno priemysel) je to však pochopiteľné a priam sa to tu žiadalo, pretože z nižším ratingom by to potom ani nemalo zmysel natáčať. Po príbehovej stránke to bohužiaľ už také originálne nie je. Black totiž na prvý pohľad ponúka zamotaný prípad, ale v skutočnosti ide o chytré maskovanie, ktoré sa v konečnom dôsledku iba drží zaužívaných šablón, ktoré aj samotný Black pomáhal v 80-tych a 90-tych rokoch formovať. Iste jeden-dva nečakané zvraty sú tu, ale inak je celá zápletka pomerne ľahko odhadnuteľná dopredu.


   A práve to je najväčšou slabinou tohto diela, čoho si bol zrejme vedomý aj sám Black a tak sa to snažil vykompenzovať všetkým ostatným (akciou, hercami, humorom alebo ratingom). Škoda, pretože s prepracovanejšou zápletkou by to pre diváka bolo omnoho viac zaujímavejšie. Na jednej strane som od zápletky očakával viac. Na druhej strane, ale keby to robí (napíše a zrežíruje) niekto iný, tak by tu chýbal humor, ktorý Black ovláda a vie s ním pracovať. Myslím si však, že s lepším scenárom by sa jednalo o najlepšiu krimi komédiu za posledných 10 rokov, ktorá dokonca mohla získať status akí majú prvá Lethal Weapon (1987) alebo The Last Boy Scout (1991). Postavám dominuje duo Jackson Healy a Holland March. Zatiaľ čo prvý menovaný je typickým predstaviteľom drsných chlapov, tak druhý je zase netypickou postavou súkromných detektívov. Svojimi rôznymi charaktermi sa vhodne dopĺňajú a funguje to medzi nimi, čo je u buddy movie najpodstatnejšie. Ich čierny humor a hlášky pobavia. Z ďalších postáv zaujme ešte malá Holly March s ktorou sa takisto spája niekoľko vtipných momentov. Ďalšie postavy sú tu potom v podstate len do počtu. Jednak preto, že predstavujú zaužívané charaktery pre tento žáner a jednak kvôli tomu, že nie sú až tak výrazné, za čo do veľkej miery môžu aj ich hereckí predstavitelia. To je problém najmä u záporných postáv, ktoré nepôsobia nebezpečne. Celkovo sa jedná o nadpriemernú krimi komédiu, ktorá síce oslní akciou, humorom a retrom 70-tych rokov, ale zlyháva v príbehu a vo vedľajších postavách. Kto má rád krimi a neo-noir 70-tych rokov, tak si určite príde na svoje.

HERCI a HUDBA

   Na buddy movie je rozhodujúce aj herecké obsadenie, pretože nájsť dvoch hercov, ktorí sa k sebe hodia a bude medzi nimi fungovať povestná chémia, nie je vždy ľahké, ale Russell Crowe a Ryan Gosling to dokázali. Crowe úlohy drsných chlapov zvláda, o čom sme sa mohli presvedčiť v inom neo-noire, L.A. Confidential (1997). Túto snímku nespomínam náhodou, ale preto, že jeho postava mi v The Nice Guys (2016) trochu prišla ako komediálna verzia tej, ktorú stvárnil predtým. Ryan Gosling pre mňa v dosť netypickej úlohe a teraz nemám na mysli žáner (krimi komédiu), ale postavu, ktorú stvárnil. Súkromného detektíva zahral dosť svojsky a originálne. Za zmienku ešte stojí mladá Angourie Rice, ktorá bude mať podľa mňa pred sebou sľubnú kariéru. Myslím si, že o nej ešte budeme počuť. Ostatní herci toho moc nepredviedli, dokonca ani Kim Basinger, ktorá je mimochodom spolu s Croweom a zasadením do porno priemyslu ďalšou spojitosťou s L.A. Confidential (1997). Hudbu k filmu zložili David Buckley a John Ottman. Podarilo sa im tu vystihnúť atmosféru 70-tych rokov. Dôkazom toho sú skladby, ako napr. Theme from The Nice Guys; Kids Today alebo Pornocchio. Inštrumentálne skladby vhodne dopĺňajú vokálne piesne z danej doby, ako napr. Papa Was a Rollin' Stone od The Temptations; Boogie Oogie Oogie od A Taste of Honey alebo A Horse with No Name od America. Na svoje si tak príde každý, kto obľubuje hudbu z tohto obdobia.


HODNOTENIE

66%


[1] Režisérsky debutoval krimi komédiou Kiss Kiss Bang Bang (2005).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára