22. 5. 2016

Filmové štúdiá a komixy II. časť

   Divácky, ale najmä finančný úspech filmov X-Men (2000) a Spider-Man (2002) raz a navždy zmenil filmový priemysel. Komiksové adaptácie dostali v štúdiách zelenú, nastal boom superhrdinských filmov a mánia okolo sveta hrdinov a komiksov, ktorú vyvolali, pretrváva dodnes. V komiksovom svete je väčšina hrdinov združená v dvoch vydavateľstvách a to DC Comics a Marvel Comics. Vo svete filmovom je to o niečo zložitejšie, pretože práva na sfilmovanie vlastní niekoľko štúdii. V celkovo štyroch článkoch si priblížime históriu a vývoj štyroch najdôležitejších a zároveň najväčších hráčov na poli filmových komiksových adaptácii, a to: 20th Century Fox, Columbia Pictures (patriace pod Sony Pictures Entertainment), Marvel Studios (vlastní ho The Walt Disney Studios) a Warner Bros. Entertainment. V druhej časti si predstavíme štúdio Columbia Pictures resp. Sony Pictures Entertainment.

Columbia Pictures / Sony Pictures Entertainment

   Ako už v minulom článku bolo spomínané, tak vydavateľstvo Marvel Comics sa v 90-tych rokoch nachádzalo v zlej finančnej situácii. Pomôcť im vtedy malo aj to, že predali niektoré práva filmovým štúdiám. Sony získalo Spider-mana alebo Ghost Ridera.

I.                  Spider-mani

   Rovnako ako Foxovia, tak ani Sony dlho neotáľalo a rozhodlo sa rozbehnúť vlasné komiksové adaptácie. Úspech prvých x-menov ich čiastočne uistil v tom, že sa rozhodli správne, ale na potvrdenie si museli počkať až o dva roky neskôr, keď mal premiéru Spider-Man (2002) za ktorým stál Sam Raimi. Divácke, ale aj kritické nadšenie prekonalo všetky očakávania a snímka, ktorá zarobila viac ako trištvrte miliardy znamenala revolúciu vo filmovom priemysle. Fox to síce všetko začalo, ale práve Sony to ešte viac spopularizovalo. Z hereckých predstaviteľov sa stali veľké hviezdy a Spider-man sa dodnes radí k trom ikonickým hrdinom, po Batmanovi a Supermanovi. Druhý diel na seba nenechal dlho čakať a vtrhol do kín o dva roky neskôr. Spider-Man 2 (2004) síce nezaznamenal až taký veľký ohlas ako tomu bolo u jeho predchodcu, ale svoju značnú a tiež neodškriepiteľnú kvalitu si zachoval a to aj vďaka nezmenenej zostave (režisérom bol opäť Raimi). Stalo sa však to, čo vtedy zrejme nikto nečakal, prišiel tretí diel, Spider-Man 3 (2007), ktorý nedopadol práve najlepšie. Napriek tomu, že na režisérskej stoličke ostal Raimi, na tejto sérii už bolo vidieť známky vyčerpanosti. Záporní hrdinovia boli katastrofálny a aj pôvodní herci sa snažili hrať v polohách, ktoré im vôbec nesadli.
   Zas a znovu sa ukázalo, pravidlo filmového priemyslu platí, ak úspešnej sérii dôjde dych a para, prichádza reštart. Ten postihol aj Spider-mana, lenže situácia sa za ten čas zmenila. Marvel od roku 2008 začal budovať vlastné univerzum a Warneri na ňom taktiež začínali pracovať. Z tohto dôvodu sa pre Sony reboot celej série hodil, aby ju jednak mohli znovu rozbehnúť a jednak preto, že z nej mohli vytvoriť svoje vlastné univerzum. Začali ho budovať na The Amazing Spider-Man (2012), ktorý síce bol ešte klasickým prvým dielom o zrode hrdinu a neboli v ňom nejaké veľké odkazy na širší vesmír, ale na to malo poslúžiť až ďalšie pokračovanie. Tento reštart za ktorým stál režisér Marc Webb, ale priniesol rozporuplné prijatie. Vyzdvihovalo sa realistickejšie a temnejšie uchopenie, avšak pre mnohých ľudí bolo 5 rokov (medzi uvedením tretieho dielu a rebootu) ešte priskoro na to, aby vznikol reštart. Sony tesne po premiére oznámilo svoje trúfalé plány, ktoré zahrňovali tri ďalšie diely Spider-mana a sólovky so zápornými hrdinami ako Sinister Six alebo Venom. Treba pochváliť Sony za originalitu, keďže záporáci dovtedy samostatné filmy nedostávali. Bola to však pre Sony jediná možnosť, keďže vlastnia iba Spider-mana a jeho svet až tak veľa možností neponúkal.
   Mašinériu mal dať do pohybu The Amazing Spider-Man 2 (2014), ktorého režisérom bol opäť Marc Webb. Vo výsledku však štúdio nebolo spokojné s tržbami. Ako sa však ukázalo, problémy boli oveľa hlbšie, pretože onedlho boli dve plánované pokračovania The Amazing Spider-Man 3 a The Amazing Spider-Man 4 zrušené, zatiaľ čo Sinister SixVenom zostali odložený na neurčito. Dokonca sa začínal skloňovať ďalší reštart. Nakoniec sa však Sony rozhodlo pre jedinú možnú alternatívu, ktorá by im zabezpečila jednak peniaze a jednak to, že značke sa dostane lepšie využite. Vo februári 2015 preto bolo oznámené, že Sony sa dohodlo s Marvel Studios na tom, že Spider-man bude súčasťou MCU (Marvel Cinematic Universe), pričom Sony naďalej bude vlastniť, financovať, distribuovať a mať konečnú kreatívnu kontrolu nad touto značkou.

II.               Ghost Rider

   Podobne ako Fox s Daredevilom, tak ani Sony s Ghost Riderom nemali veľké plány. Štúdio bolo totiž nadmieru spokojné s veľkým úspechom prvého Spider-mana a preto sa nehrnulo rozbiehať ďalšiu značku, ktorá im patrila. A ako sa ukázalo doplatili na to. Ghost Rider (2007) sa totiž dostal do kín v rovnakom roku ako tretí Spider-man a oba počiny boli pre Sony dosť sklamaním. Zaujímavosťou je, že za touto snímkou stál Mark Steven Johnson, ktorý pre Fox režíroval Daredevil (2003) a v oboch prípadoch možno povedať, že neuspel a na komiksové adaptácie sa vôbec nehodí. Zatiaľ čo Spider-mana čakal reboot, s Ghost Riderom malo Sony opačné plány a rozhodli sa pre pokračovanie s názvom Ghost Rider: Spirit of Vengeance (2011), o ktoré sa postaralo režisérske duo Mark Neveldine a Brian Taylor. Napriek tomu, že druhý diel vznikol v koprodukcii s Marvel Studios, dopadol ešte horšie než diel predošlý, ako u divákov, tak aj u kritikov. Vo februári 2012 bola síce ešte oznámená trojka, ale nakoniec z nej vzišlo a v máji 2013 Marvel potvrdil, že práva na tohto hrdinu sa im vrátili.

Zhodnotenie

   Columbia Pictures resp. Sony Pictures Entertainment sa v súčasnosti nachádza na poslednej pozícii zo všetkých štyroch veľkých filmových štúdii. Zároveň je jeho cesta v určitom zmysle varovnou, keďže na začiatku minulej dekády patrilo Sony spolu s Foxom k popredným hráčom, ktorí zavádzali nové trendy. V tejto dekáde sa však nachádza na samom chvoste napredovania. Ambiciózne plány s vlastným Spider-manovským univerzom a sólovky záporných hrdinov, ktoré mohli priniesť určitú originalitu do žánru, veľmi rýchlo stroskotali už na samotnom začiatku, kvôli neúspechu The Amazing Spider-Man 2 (2014). Každému však muselo byť hneď jasné, že vytvoriť funkčne univerzum iba zo sveta Spider-mana bude komplikované a zložité, pretože tento vesmír toho neponúka až toľko, ako dajme tomu X-meni od Foxov. Spojenie s Marvel Studios bolo teda pre Sony nielenže nevyhnutným, ale aj potrebným. Dosiahli tým hneď dve veci. Za prvé spojenie dvoch populárnych značiek (Spider-mana s hrdinami Marvelu), čím sa vytvorila možnosť ich spoločného fungovania (najmä Spider-man by veľa vody sám nenamútil). Za druhé peniaze, pretože takto budú z filmov profitovať obe strany, ako Sony, tak aj Marvel. Rozhodne je to pre Sony praktickejšie riešenie než ďalší reboot alebo vrátenie práv Marvelu. Na to, ako sa momentálne Spider-manovi darí pod spoločnou strechou oboch štúdii sa každý môže presvedčiť na vlastné oči, keďže v kinách momentálne beží Captain America: Civil War (2016), kde je táto postava jednou z vedľajších. Na nové sólové dobrodružstvo Spider-mana si budeme musieť počkať až na budúci rok, kedy má v júli prísť Spider-Man: Homecoming (2017). Podľa terajších informácii sa snímka má sústrediť viac na stredoškolské časy Petera Parkera. Tak uvidíme, či sa Sony v spolupráci s Marvelom podarí tohto hrdinu úspešne oživiť.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára