20. 4. 2016

10 Cloverfield Lane (2016)

   Mix found footage a monster movie, presne to bol horor Cloverfield (2008), o ktorý sa postaral režisér Matt Reeves a jedným z jeho producentov bol J.J. Abrams. Slušný a zároveň originálny horor, ktorý do oboch subžánrov (found footage a monster movie) priniesol niečo nové. Prakticky už po premiére sa začalo hovoriť o pokračovaní, avšak trvalo až 8 rokov dokým sa realizovalo a do kín vstupuje práve teraz, pod názvom 10 Cloverfield Lane (2016).

STORY LINE

   Najprv by bolo asi vhodné upozorniť, že sa nejedná o klasický sequel, ale o počin, ktorý sa síce odohráva v rovnakom univerze, ale na inom mieste a s inými postavami. Dan Trachtenberg si za svoj režisérsky debut nemohol zvoliť lepšie, pretože prvý diel nastolil mnohé otázky, ktoré mohlo práve pokračovanie zodpovedať. To však ide svojou cestou a jediné čo majú oba počiny spoločné sú: 1. výborná atmosféra a strach z neznámeho a 2. množstvo otázok, ktoré sa vynárajú. Čo sa týka atmosféry, tak jednotka vsádza na malú skupinku postáv, ručnú kameru a ulice mesta New York. Dvojka si vystačí ešte s minimom v podobe podzemného bunkra a troch postáv. A darí sa jej to, rôzne rušivé zvuky, neistota a podobne ako postavy, tak ani divák nevie, čo konkrétne sa stalo a ako to vyzerá na povrchu. Režisér pracuje tu pracuje celkom zručne s napätím a emóciami, keď dokáže vytvárať fungujúci thriller, ktorý čerpá z klaustrofóbie prameniacej z toho, že všetci sú zatvorený na jednom mieste a taktiež možno hovoriť o slušnej dráme, ktorá nás oboznamuje s charaktermi, ale hlavne minulosťou jednotlivých hrdinov. Pokiaľ ide o otázky, tak toto pokračovanie na miesto odpovedí na tie predchádzajúce kladie ešte ďalšie, pričom akákoľvek spojitosť s predošlou snímkou som aspoň ja teda nepostrehol žiadnu. Najviditeľnejšou zmenou oproti originálu je forma, keď rozprávanie pomocou found footage nahradilo klasické prostredníctvom tretej osoby. Je to síce iný prístup, ale nedá sa povedať, že by bol zlý, pretože v oboch snímkach to má svoj význam. Zatiaľ čo v uliciach New Yorku sa uchopenie found footage hodilo, tak v podzemnom bunkri by také originálne a zaujímavé rozhodne nebolo. Zvolilo sa síce klasické rozprávanie, ale svoju funkciu tu plní, keďže pôsobivú atmosféru a napätie sa úspešne darí budovať aj s ním. Vizuálne efekty sú vzhľadom na daný rozpočet uchádzajúce a vyskytujú sa iba v závere. Po príbehovej stránke tu akékoľvek prepojenie s jednotkou chýba. Kým tam zúrilo monštrum, tak tu je to niekto úplne iný.[1] Z tohto dôvodu tak toto dielo nemožno chápať inak než len parazitovanie na známej značke, pretože ak by to malo inakší názov, tak zrejme by o to až taký záujem nebol. Tento počin totiž môže fungovať samostatne bez ohľadu na pôvodný film. Je to dosť podraz na diváka, pretože ten bude počas celého diania hľadať nejaký odkaz alebo niečo spoločné s jednotkou. Prípadná trojka by mohla všetko alebo aspoň niečo z toho (predovšetkým to spojenie) objasniť, ale takisto možno ani nie a nastolila by ešte väčší zmätok.


   Nepodaril sa ale ani záver, ktorý dovtedajšiu komornosť a uveriteľnosť vymenia za nefungujúcu akciu a veľkoleposť, ktorá sa sem príliš nehodí, pretože pôsobí veľmi samoúčelne, v snahe zapôsobiť na diváka a dať mu niečo veľké na záver. Práve koniec sa najviac podpísal na tom, že výsledné hodnotenie musí ísť smerom na dol, keďže pôsobí prehnane, neoriginálne a dojmom, že scenáristi nevedeli prísť s lepším koncom, tak sa uspokojili s tým prvým, čo ich napadol. Oceňujem ako sa však dokázali pohrať s diváckymi očakávaniami vo forme niekoľkých zvratov, ktoré robia túto snímku atraktívnejšou a zaujímavejšou. Najväčšiu pozornosť z postáv si zasluhuje Howard. Postava je zahalená tajomstvom, ktoré sa postupne odkrýva pred divákom. Zaujímavá je nielen svojim nepredvídateľným správaním, ale takisto aj tým ako sa jej význam mení raz tak a potom zase inak. Michelle a Emmett sú tu na prvý pohľad len do počtu, ale majú svoj význam, pretože inak by sa celá zápletka odohrávala iba v podzemnom bunkri a postavám by chýbal hlad po informáciách. No a bez nich by chýbalo aj napätie a dráma. No musím sa priznať, že ani taká one man resp. one woman show by nebol zlá, ale to by potom musel byť hrdinom práve niekto z dvojice Michelle a Emmett. Celkovo sa jedná o nadpriemerný mysteriózny sci-fi thriller, ktorý dopláca na slabý a neuspokojivý záver a tiež na to, že je súčasťou série, s ktorou prakticky nemá nič spoločné. Ako samostatný film by totiž obstál určite o trochu lepšie.

HERCI a HUDBA

   John Goodman výborný a najlepší z celého tria. Konečne dostal poriadnu úlohu, kde sa opäť predviedol. Práve som výkonom robí svoju postavu zaujímavou a prepožičiava jej aj potrebné emócie. Mary Elizabeth Winstead tu až tak nehrá a možno hocijaká iná herečka by predviedla viac, najmä v dramatických scénach, kde to bolo potrebné. John Gallagher Jr. to isté, iný herec by sa sem hodil. Je mi síce jasné, že štúdio potrebovalo mať aspoň jedného známeho herca, v tomto prípade až dvoch (Goodman a Winstead), ale obsadenie neznámymi hercami by nebol vôbec zlý nápad, hoci to predstavuje risk, ktorý však niekedy vychádza. Hudbu k filmu zložil Bear McCreary. Ten aspoň z môjho pohľadu zažíva veľmi slušný rok, keď sa mu po dvoch hororoch The Forest (2016)The Boy (2016) znovu podarilo vytvoriť skladby, tentoraz pre mysteriózny thriller, ktoré vystihujú atmosféru a prostredie v ktorom sa dej odohráva. Skladby sa prevažne nesú v mrazivých a znepokojujúcich tónoch. Za najlepšiu však považujem dramatickú A Bright Red Flash. Ak bude tento skladateľ na sebe pracovať, tak je možné, že za pár rokov bude čo sa týka hororov a thrillerov špička medzi skladateľmi.


HODNOTENIE

65%


[1] SPOILER! Mimozemšťania a mimozemské lode.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára