18. 3. 2016

The Bishop's Wife (1947)

   Film-blanc je termín, ktorý sa používa pre súhrnné označenie diel, ktoré pojednávajú o témach ako cestovanie v čase, mágia, nebo a peklo, posmrtný život alebo reinkarnácia a sú plné optimizmu, pozitívneho ľudského potenciálu a silného zmyslu pre život. Jednou z takýchto snímok je práve aj The Bishop's Wife (1947).

STORY LINE

   The Bishop's Wife (1947) možno zaradiť do troch kategórii: 1. romantická fantasy komédia; 2. vianočný film a 3. film-blanc. Každý nech si vyberie to, čo mu bude z tejto trojice lepšie pasovať. Každopádne, jedným z poznávacích znakov blancových filmov je okrem tých spomínaných v úvode aj to, že v mnohých vystupujú rôzne nadprirodzené postavy ako napr. diabli alebo duchovia. V tomto konkrétnom prípade je to anjel, ktorý je vyslaný na zem, aby pomáhal smrteľníkom vyriešiť ich problémy. Práve tu možno badať veľkú podobnosť s iným, o rok starším vianočným počinom It's a Wonderful Life (1946). Obe snímky pracujú s rovnakou látkou, ale každá k nej pristupuje ináč. It's a Wonderful Life (1946) je drámou, zatiaľ čo The Bishop's Wife (1947) zase komédiou. Nie je však takou komédiou u ktorej sa divák bude trhať od smiechu, ale ide o jemný humor. Napriek tomu to stačí a funguje na vytvorenie dobrého pocitu, ktorý si divák bude po pozretí odnášať. Povedal by som, že veľkú zásluhu na tom nemá ani tak režisér Henry Koster, ako skôr scenáristi. Pôvodný scenár síce napísalo duo Leonardo Bercovici a Robert E. Sherwood, ale výsledné dielo sa nepáčilo divákom pri skúšobných projekciách a tak sa štúdio rozhodlo prepísať scenár, o čo sa postarala uznávaná dvojica Billy Wilder a Charles Brackett, ktorých mená však v titulkoch uvedené neboli. Práve oni dvaja (Wilder a Brackett) dali tomuto počinu svoj špecifický nádych vďaka ktorému nepôsobí len ako kópia It's a Wonderful Life (1946) v komediálnom „balení“, ale ponúka rovno sympatické myšlienky, postavy, príbeh a čo je najdôležitejšie, tak pracuje s emóciami a humorom, pričom ich dodáva presne v takých dávkach, ako je potrebné, aby to po dramatickej stránke nepôsobilo príliš naivne a po komediálnej stránke zase aby z toho nebola úplná fraška alebo nebodaj screwball komédia. Podarilo sa dosiahnuť súhru medzi nimi, vhodne ich vyvážiť tak, aby jedna zložka (dráma) vhodne dopĺňa tú druhú (komédia). Po príbehovej stránke sa síce jedná o jednoduchý dej, ale napriek tomu je pútavo natočené, nechýbajú v ňom emócie a pobaví. Existuje veľmi veľa diel s jednoduchou zápletkou, avšak snažia sa ju nahradiť rôznymi dejovými vsuvkami, ktoré tu však napokon nemajú žiadny význam, nikam neposúvajú dej a pôsobia rušivo. V tomto počine sa taktiež nachádza niekoľko odbočiek (napr. profesor alebo taxikár), avšak majú tu svoje miesto, rozvíjajú postavy, sú vtipné a obsahujú myšlienky. Práve posolstvo, s ktorým táto snímka prichádza by sa dalo označiť za nadčasové, keďže témy, ktorým sa venuje (napr. predvianočný zhon, materializmus alebo pravý význam Vianoc) sú aktuálne aj dnes, po takmer 70-tich rokoch. Zásluhou svižného scenára a zručnej réžie toto dielo vôbec nenudí, práve naopak rýchlo ubehne. Z hlavných postáv zaujme každá, či už je to anjel Dudley, ktorý je zásluhou hereckého predstaviteľa veľmi sympatickou postavou; ďalej biskup Henry u ktorého je vtipné sledovať ako mu anjel zasiahne do života alebo jeho žena Julia, ktorá tu svojou prítomnosťou vytvára priestor pre romantickú trojuholník. Ani vedľajšie postavy tu nie sú do počtu a taktiež sa postarajú o niekoľko vtipných, ale aj vážnych momentov. Profesor Wutheridge, taxikár Sylvester alebo slúžka Matilda tu teda majú plnohodnotné miesto. Jedinou slabinou je réžia, kvôli ktorej nemá tento počin až tak veľký dopad na diváka, ako spomínaný It's a Wonderful Life (1946). Lepšou voľbou by určite bol niekto z trojice: Billy Wilder (veľká pravdepodobnosť, že keď skvalitnil scenár, tak to isté by spravil aj so samotnou snímkou, v prípade, že by ju aj režíroval); William Wyler (vedel pracovať s emóciami a humorom, takže ani jemu by to nerobilo problém) alebo Frank Capra (v jeho prípade však silno pochybujem, že by sa odhodlal spracovávať dva roky po sebe podobné látky). Celkovo ide o výbornú romantickú fantasy komédiu, ktorá raz dojme, inokedy prinúti diváka zamyslieť sa a miestami zase zabaví. Ako film-blanc spĺňa svoju prvoradú úlohu, ktorou je rozdávať nádej, pozitívnu energiu a radosť.      

HERCI

   Cary Grant jeden z najlepší komediálnych hercov všetkých čias je tu v trochu netypickej úlohe, pretože v komediálnom žánri, obzvlášť v bláznivých romantických komédiách, tzv. screwball komédii,[1] bolo pre neho typickým, že v nich predvádzal rôzne grimasy, bláznivé kúsky alebo iné kreácie. V tomto prípade takéto niečo nehrozí, pretože jednak by to tu pôsobilo nevhodne a taktiež by tým utrpela kvalita tejto snímky a jednak z toho dôvodu, že tvorcovia sa rozhodli pre niečo iné. Rozhodli sa využiť jeho charizmu, ťažiť z nej a urobili dobre, pretože charizmatickejšieho anjela než ako ho stvárnil Cary Grant by sme vo filmovej histórii asi len veľmi ťažko hľadali, dokonca ani Henry Travers so spomínaného It's a Wonderful Life (1946) mu nemôže konkurovať. Samozrejme jeho výkon nespočíva len v charizme, ale Grant tu aj hrá a práve to, ako dokázal stvárniť túto úlohu potvrdzuje, že bol univerzálnym komikom, ktorý okrem „bláznivých“ postáv zvládal aj tie „normálne“. David Niven bol takisto výbornou voľbou, pretože biskup v jeho podaní pôsobí ľudský a zároveň sledovať niektoré jeho výrazy pri humorných scénach (napr. prvá návšteva anjela alebo prilepenie na stoličku) sú na nezaplatenie. Loretta Young tu síce nepredvádza ktovie aký výkon, ale do svojej úlohy sa rovnako hodí, pretože chémia medzi ústredným triom funguje výborne a môžu za to ako inak hereckí predstavitelia. Z ďalších hercov musím ešte spomenúť trojku Monty Woolley, James Gleason a Elsa Lanchester, bez ktorých by to taktiež nebolo ono.


HODNOTENIE

84%

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára