23. 12. 2015

The Incredible Shrinking Man (1957)

   V 50-tych rokoch zažíval v americkej kinematografii kvôli prebiehajúcej Studenej vojne svoj veľký rozmach žáner sci-fi. Súviselo to najmä s rôznymi vedecko-technologickými objavmi, atómovou hrozbou alebo s počiatkami dobývania vesmíru. V tomto období vznikali najmä 4 druhy takýchto filmov. Boli to diela varujúce pred nebezpečím a vojenským využitím atómovej energie[1] alebo pred nebezpečnými objavmi resp. pokusmi, ktoré sa môžu vymknúť kontrole a viesť ku katastrofe.[2] Išlo tiež o snímky reflektujúce domácu politickú situáciu[3] alebo fantáziu tvorcov pri dobývaní vesmíru resp. pri strete s mimozemskou civilizáciou.[4] Jedným z takýchto významných sci-fi, ktoré v tejto dekáde vznikli, je práve aj The Incredible Shrinking Man (1957).

STORY LINE

   Režisér filmu Jack Arnold mal so sci-fi žánrom bohaté skúsenosti už predtým, keď natočil najprv It Came from Outer Space (1953), potom Creature from the Black Lagoon (1954) a jeho pokračovanie Revenge of the Creature (1955),  no a napokon Tarantula (1955). The Incredible Shrinking Man (1957) je svojim spôsobom originálnym, pretože do roku 1957 natočený len jeden snímok o zmenšených ľuďoch a ním bol Dr. Cyclops (1940). Jeho silnými stránkami, okrem toho, že išlo prvé použitie týchto revolučných efektov bolo aj to, že bol natočený vo farbe, čo v 40-tych rokoch nebolo bežné, práve naopak. Slabinou bol zase príbeh a práve s ním sa snaží viac pracovať The Incredible Shrinking Man (1957). Zatiaľ čo prvé dielo môžeme stručne charakterizovať ako sci-fi postavené len na efektoch, tak druhá snímka je vyvážením mixom sci-fi a drámy, ktorá okrem zábavy (v podobe spomínaných efektov) ponúka tiež prepracovanejší príbeh a dokonca sa jej darí vytvoriť aj emócie. V dramatickej časti zobrazuje režisér, ako musí čeliť manželský pár, najmä však hlavný hrdina, svojmu neutešenému stavu a akú záťaž to pre oboch predstavuje po psychickej stránke. V zábavnej časti sa pre zmenu naplno ukáže rozsah a využitie efektov. Divák bude doslova žasnúť nad originálnymi nápady s ktorými už v tej dobe dokázali prísť, ako napr. domček pre bábiky, pasca na myši alebo náročná cesta za syrom. Rovnako tiež ohúri detailnosť a zároveň uveriteľnosť jednotlivých zväčšených predmetov, ako napr. kvapkajúca voda, nožnice alebo zápalka. Prirodzenosť efektov a celkový dojem z nich ešte viac posilňuje, že sa jedná o čiernobiely film. V prípade farebného Dr. Cyclops (1940) je totiž v mnohých scénach až príliš vidieť, že sa jedná o efekty, kvôli čomu pôsobia umelo. The Incredible Shrinking Man (1957) sa tomu práve vďaka čiernobielemu uchopeniu podarilo z veľkej časti vyhnúť. Po príbehovej stránke ide o svižné dielo, ktoré vďaka pomerne krátkej minutáži, čítajúcej ani nie 80 minút, veľmi rýchlo ubehne. Pokojne však mohla byť o 10 minút dlhšia, pretože pracovať s príbehom sa podľa mňa ešte dalo. Vďaka zručnej réžii sa výborne podarilo skĺbiť drámu, ktorej nechýbajú emócie a pôsobivé scény medzi manželmi, so sci-fi, ktoré je hravé, originálne a miestami aj nesmierne napínavé. Jedná sa o najlepší režisérov počin, kde žiadna nuda nehrozí a vyložene slabé miesta by sa tu hľadali iba veľmi ťažko. Záver vzhľadom na dobu vzniku taktiež príjemne prekvapí, ale iba z polovice, pretože filozofovanie si mohli odpustiť a nahradiť ho radšej emóciami, ktoré dovtedy výborne fungovali, navyše táto možnosť sa tu vzhľadom na zakončenie príbehu priam žiadala.[5] Skutočná príčina (mrak) zmenšovania hlavnej postavy sa tiež podľa mňa nemusela odhaliť. Myslím, že práve to by pridalo filmu viac na tajomne a zároveň pre hlavného hrdinu, ale aj pre diváka by zostal tajomný mrak nevysvetlený a on by si tak mohol klásť rôzne otázky.[6] Čo sa týka postáv tak okrem hlavného hrdinu, Scotta je dôležitou ešte jeho manželka Louise. Obaja predstavujú normálny manželský pár, ktorý prostredníctvom seba dáva divákovi možnosť predstaviť si, aké by to bolo, keby sa jedného dňa zmenšil on sám. Dokážu to obaja zvládnuť a ako ich to ovplyvní po psychickej stránke? Na oboch postavách je cítiť bezmocnosť ktorou prechádzajú. Scott nevie ako svoj neutešený stav zmeniť resp. zvrátiť a Louise nevie ako mu pomôcť a neostáva je nič iné, len ako sa tomu prizerať. Celkovo ide o výborné sci-fi, vhodne doplnené o drámu, ktoré je jedným z mála dobrých príkladov toho, že vo filme môžu spolu fungovať, ako silný príbeh, tak aj novátorské vizuálne efekty.  

HERCI

   Obsadenie pomerne neznámych hercov síce pridáva filmu na jeho autentickosti, že môže sa to stať každému, aj vám, ale nejaké veľké výkony od nich nemožno očakávať. Obsadením známych hereckých hviezd by možno dosiahlo kvalitnejšieho stvárnenia, ale potom by sa práve kúzlo autentickosti vytratilo. Napriek tomu možno konštatovať, že obaja herci, či už Grant Williams alebo Randy Stuart sa do svojich úloh hodia a pôsobia v nich prirodzene. Dôležitejším aspektom je taktiež to, že neprehrávajú, ale podávajú kvalitné herecké výkony, čo je vidieť najmä v ich spoločných scénach.


HODNOTENIE

82%


[5] Koniec by som si predstavoval tak, že Scott by sa dostal z pivnice a videl by, ako jeho žena odchádza.
[6] Bol ten mrak výsledkom nejakého vedeckého, vojenského alebo iného experimentu alebo išlo o nejakú mimozemskú aktivitu? Jednalo sa o nejakú novú vojenskú zbraň alebo to všetko bola iba nejaká prírodná anomália?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára