23. 10. 2015

Crimson Peak (2015)

   Guillermo del Toro sľuboval u akčného sci-fi, Pacific Rim (2013) veľkolepé akčné scény, efekty a vizuál, čo síce splnil, ale pokiaľ išlo o samotný dej a postavy, tak to bolo veľké sklamanie. Tento rok prichádza do kín jeho očakávaný horor, s názvom Crimson Peak (2015), kde sa mu hádam aspoň trochu podarí napraviť jeho režisérsku a scenáristickú reputáciu.

STORY LINE

   Môžem smelo prehlásiť, že sa mu to nepodarilo, pretože podobne ako u Pacific Rim (2013), tak aj tu platí, že snímka dopláca najmä na slabý príbeh, ale pokým tam to zachraňujú akčné scény a vizuálne efekty, tak u Crimson Peak (2015) je toho ešte menej. Toro sa znovu ukázal ako neschopný režisér a scenárista, ktorý už zrejme okrem pôsobivého vizuálu nemá už nemá čo ponúknuť divákovi. Príbeh je zbierkou rôznych klišé videných už stokrát v iných hororoch. Po celý čas je dej predvídateľný, bez čo i len jediného zvratu, navyše ešte k tomu aj zbytočne naťahovaný. Dobrým dôkazom toho je napríklad príchod na samotný Crimson Peak, ktorý sa udeje až v 45 minúte, ale udalosti, ktoré mu predchádzajú by sa pokojne dali vyrozprávať aj za 20 minút, teda polovicu minutáže. Po príbehovej stránke teda táto snímka neponúka absolútne nič. Podľa interview z roku 2013 chcel režisér nadviazať na hororový pod-žáner tzv. haunted house film, akými boli napr. The Innocents (1961), The Haunting (1963) alebo The Shining (1980), ale výslednou kvalitou sa mu ich nielenže nepodarilo prekonať, ale ani sa im len nepriblížil. Snaha režiséra o nejakú invenciu alebo vlastný prínos resp. vklad, by sa tu hľadala veľmi márne, pretože na to, podobne ako pri predchádzajúcom svojom počine, úplne rezignoval a sústredil sa len na vizuál, ktorý je tu však bohužiaľ osamotený a vynikne až spomínaným príchodom na Crimson Peak, takže ani táto zložka tu nie je úplne od začiatku. Potom nám síce del Toro ponúkne nádherne prepracované interiéry domu, ale divák by si tu určite želal pobudnúť dlhší čas a preskúmať aj iné, ďalšie miestnosti, čomu sa však už nedostane (nevenuje) dostatok priestoru a pozornosti.


   Je zarážajúce, že toto dielo je skôr romantickým thrillerom než hororom. Hlavný filmový žáner je zatlačený úplne do úzadia a dostáva sa mu menej priestoru než by sa malo. Ak točím horor a výsledok je romantický thriller a nie horor, tak potom tu máme problém. Samotných „ľakačiek“ je tu síce niekoľko, ale sotva pri dvoch-troch sa divák bude skutočne báť. Ostatné buď nevydesia alebo sú zle natočené, pričom vyťažiť sa z nich dalo oveľa viac. Myslím si, že taký James Wan[1] alebo Scott Derrickson by to natočili omnoho lepšie. Čo sa týka postáv tak tie sa držia pomerne jednoduchého rozdelenia na tie dobré a na tie zlé, pričom ich samotný vývoj a chovanie je limitované typickými stereotypmi a tým pádom sú veľmi ľahko odhadnuteľné. Je to škoda, pretože potenciál najmä u dvojice Lucille a Thomas Sharpe tu bol, ale zostal nevyužitý. Žiadna z postáv tu nemala potenciál, pretože ten bol „zabitý“ už pri písaní scenára, na to však doplácajú niektorí herci. Celkovo ide o slabý film, ktorý držia nad vodou dvaja herci a nádherný vizuál. Bohužiaľ nič iné toto dielo ani neponúka. Je to sklamanie a zároveň potvrdenie, že Guillermo del Toro ako režisér a scenárista momentálne nedokáže vytvoriť originálny a pútavý príbeh.  

HERCI a HUDBA

   Mia Wasikowska nebol najšťastnejší výber, ale zrejme bolo jedno, ktorá herečka dostane hlavnú úlohu, hlavná vec, že nech má peknú a nevinne vyzerajúcu tváričku. O nejakom hereckom výkone nemôže byť v jej prípade ani reči. Charlie Hunnam je podobný castingový omyl a po Pacific Rim (2013) opäť dokázal, že nevie hrať a vôbec nechápem čo režisér na ňom vidí, ale je to len jeho chyba, pretože zase spolupracovať s tým istým nevýrazným hercom, no tak už je fakt moc. Jedine duo Tom Hiddleston a Jessica Chastain podáva slušné výkony, ale ako som už vyššie spomenul, tak doplácajú práve na svoje postavy, ktoré ich dosť obmedzujú. Hudbu k filmu zložil Fernando Velázquez, ale ten sa postaral len o nevýrazné skladby, ktoré vôbec nepodporujú atmosféru a ani vizuál, pritom z oboch by sa za podpory kvalitnej hudby dalo vyťažiť oveľa viac, to by tu však musel byť iný skladateľ, ako napr. Joseph Bishara - trilógia Insidious alebo The Conjuring (2013) alebo Christopher Young - Sinister (2012) alebo Deliver Us from Evil (2014).


HODNOTENIE

30%


[1] Wan režíroval kvalitné horory ako napr. Saw (2004), Insidious (2010) alebo The Conjuring (2013). Derrickson sa pre zmenu natočil slušný Sinister (2012) alebo Deliver Us from Evil (2014).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára