7. 7. 2015

The Palm Beach Story (1942)

   Preston Sturges síce patrí medzi málo známych amerických režisérov a scenáristov, ale jeho tvorba prvej polovice 40-tych rokov, ako napr. The Great McGinty (1940) alebo Sullivan's Travels (1941), patrí k tomu najlepšiemu, čo bolo na poli komédii resp. screwball komédii natočené. Výnimkou nie je ani The Palm Beach Story (1942).

STORY LINE

   V 30-tych a 40-tych rokoch zažíval v americkej filmovej tvorbe svoj vrchol jeden zo podžánrov komédie a to bláznivé romantické komédie, pre ktoré sa neskôr zaviedol termín screwball komédie. Typickými znakmi týchto komédii sú napr. dominantná ženská postava nad mužskou, čo vedie k bitke pohlaví; dialógy sú založené na slovných rôznych prestrelkách a nedorozumeniach, po prípade majú dvojzmyselné významy alebo absurdné situácie, do ktorých sa hlavní hrdinovia dostanú. Sturges mal so screwballovými komédiami skúsenosti už pred touto snímkou[1] a svojim režisérskym štýlom ho možno zaradiť po bok takých režisérov akými boli napr. Ernst Lubitsch alebo Billy Wilder, pretože aj on sa vo svojich filmoch venoval aktuálnym spoločenským témam, bol odvážnym nielen pokiaľ išlo zobrazenie týchto tém, ale aj o samotné dialógy alebo postavy. Taktiež vedel pracovať s humorom a predvídať, kedy si môže dovoliť viac a kedy zase menej. Rovnako tak vedel vhodne využiť už v tej dobe rôzne filmové klišé a pohrať sa s nimi. Dobrý príkladom je aj tento film. Zatiaľ čo iné, najmä tie romantické, snímky končili v tej dobe klasickým happy-endom známym z rozprávok a teda svadbou a povestným „žili spolu šťastne až do smrti“, tak Sturgesov film The Palm Beach Story (1942) naopak touto scénkou začína a zobrazuje čo sa deje potom a slovám „spolu“, „šťastne“ a „až do smrti“ dáva nový, bláznivejší význam. Čo sa týka príbehu, tak ten je zábavný od začiatku až do konca, čomu vďačí predovšetkým skvele napísaným dialógom, ktoré vo väčšine prípadov možno označiť aj za nadčasové. Sú totiž plné nielen rôznych dvojzmyslov a narážok, ale venujú sa aj na tú dobu citlivým témam manželstva a vzťahov.[2] Pokiaľ ide o príbeh, ten nie je príliš zložitý, navyše prvú polhodinu možno označiť za dokonalú, hlavne čo sa týka humoru a zábavy. Potom kvôli malej, ale za to povinnej[3] dejovej odbočke (poľovníci) tempo trošku upadne, ale následne až do konca sa snímka humorom a zábavnosťou vráti ku kvalite nastolenej v úvode. Vzhľadom na to, že film má len necelých 90 minút, tak sa jedná o svižné dielo, plné vtipných dialógov, ktoré takmer nenudí (s výnimkou už spomínaných dejových odbočiek, ktorým chýba väčší spád) a môže tak osloviť aj dnešného diváka. Čo sa týka postáv, tak tie sú výborné. Súrodenci stojaci na opačných póloch. Maud nezávislá a uvedomelá žena, ktorej sa ústa nezavrú a neberie manželstvo príliš vážne. Jej brat John šarmantný džentlmen, ktorý je v otázke manželstva konzervatívny a berie ho možno až príliš vážne. No a niekde medzi nimi sú Gerry a Tom predstavujúci typický manželský pár, ktorý si práve prechádza krízou. Slovné prestelky a vzájomné doberanie sa medzi týmito postavami (Maud a John; John a Tom alebo Gerry a Tom) sú dokonalé a veľmi vtipné. Každá z postáv tohto ústredného kvarteta má v sebe potenciál osloviť diváka a k nim by sa dali priradiť aj ďalšie, vedľajšie postavy ako Wienie King alebo Toto. Jediná škoda je, že postavy Maud a Johna sa objavia až v druhej časti, pretože ak by sa objavili skôr, tak práve tá dejová odbočka a tempo filmu by vôbec neupadli, práve naopak, by ho ešte viac pozdvihli. Celkovo sa jedná o výbornú screwballovú komédiu, ktorej nechýbajú humor, bláznivé situácie, vtipné dialógy, slovné prestrelky medzi protagonistami, uletené postavičky a nakoniec ani správna dávka romantiky. Spolu so snímkou Sullivan's Travels (1941) ide podľa mňa o najlepší režisérov počin.

HERCI

   Jednou z predností tohto filmu je jeho obsadenie, keď sa režisérovi podarilo trefne vybrať každého herca z ústredného kvarteta. Najznámejšou a podľa mnohých aj najlepšou úlohou Claudette Colbert je síce iná screwballová komédia, ktorou je It Happened One Night (1934), ale v Sturgesovom filme podala podľa mňa taktiež jeden zo svojim najlepších výkonov, teda pokiaľ ide o komediálne úlohy. Komediálne snímky, obzvlášť screwball komédie jej náramne sedeli, pretože vedela správne kontrovať svojmu mužskému kolegovi. Joel McCrea mal v sebe taktiež veľký komediálny talent, len škoda, že tento jeho potenciál nedokázal nikto okrem Sturgesa naplno využiť. Sturges ho ostatne obsadil do svojho predchádzajúceho filmu, ktorým bola už spomínaná screwball komédia Sullivan's Travels (1941). Chémia medzi Colbertovou a McCreom funguje dokonale, vzájomne sa dopĺňajú, ich slovné výmeny a doberanie sa nemajú chybu, navyše ako manželský pár sú veľmi presvedčivý. Mary Astor a Rudy Vallee sa do svojich úloh taktiež náramne hodia a v ich prípadoch možno oprávnene hovoriť, že tu zo seba vydali svoje maximum, čo sa týka ich komediálneho prejavu vzhľadom na to, že potom už podobné úlohy nedostali resp. ich potenciál nebol náležite využitý.


HODNOTENIE

84%


[1] Okrem už spomínaných diel The Great McGinty (1940) a Sullivan's Travels (1941), to boli aj Easy Living (1937), kde napísal scenár, zatiaľ čo u Christmas in July (1940) a The Lady Eve (1941) sa okrem scenára chopil aj réžie.
[2] V roku 1930 začal v USA platiť tzv. Produkčný kódex, ktorý určoval pravidlá cenzúry v americkej filmovej distribúcii a produkcii. Týkalo sa to predovšetkým násilia, sexuality alebo vulgarizmov. Problémy sprevádzali aj toto dielo, keď cenzorský úrad odmietol nielen Sturgesov názov filmu, ktorý pôvodne mal byť Is Marriage Necessary?, ale aj skript, ktorý im predložilo štúdio Paramount. Ako dôvod boli uvedené sexuálne sugestívne dialógy a situácie, ktoré sa tu nachádzali. Kvôli tomu boli urobené mnohé zmeny ako napr. zmena názvu filmu na The Palm Beach Story alebo počet predchádzajúcich manželstiev Maud bol zredukovaný z 8 na 3 (a dve anulované).  
[3] Povinná, pretože celý film má len necelých 90 minút, čo bolo v tej dobe štandardom a bez tejto dejovej odbočky by mal pochopiteľne ešte menšiu minutáž.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára