23. 11. 2014

Adam's Rib (1949)

   Trio zahrňujúce režiséra Georgea Cukora a hercov Katharine Hepburn a Spencer Tracy spojilo svoje sily po prvý krát v dráme Keeper of the Flame (1942), ich ďalšou spoluprácou bola práve romantická komédia Adam's Rib (1949).

STORY LINE

   Cukor už predtým dokázal, že úspešne zvláda pracovať ako s vážnymi snímkami, napr. mysteriózny thriller Gaslight (1944), tak aj s odľahčenými, čoho dôkazom je dnes už klasická screwballová komédia The Philadelphia Story (1940). Adam's Rib (1949) je taktiež komédiou, ktorej ústrednou témou je odveký súboj mužského a ženského pohlavia, mimochodom ide o jeden z prvých amerických filmov, ktorého príbeh sa venuje výlučne rovnoprávnosti medzi pohlaviami a ženskej emancipácii. Vo svojej dobe išlo o dôležité témy, o ktorých sa, ale v spoločnosti málo hovorilo. Tento film tak predstavoval tento problém širšej verejnosti, ale robil to nenásilnou formou prostredníctvom humoru. Čo sa týkalo rovnoprávnosti pohlaví, tak vo vtedajšej dobe a spoločnosti platilo, že napr. nevera bola u mužov vo všeobecnosti akceptovateľná, zatiaľ čo u žien vehementne odsudzovaná. Dej sa zameriava na fungujúcu manželskú dvojicu právnikov, ktorí sa pri jednom prípade postavia v súdnej proti sebe. Kvôli rozdielnemu vnímaniu celej podstaty kauzy sa ich boj prenesie z pracovného až do osobného života. S tým je samozrejme spojená rada vtipných dialógov a scén, hoci nájdu sa tu aj vážnejšie momenty. Musím oceniť najmä ten fakt, že film predkladá divákovi celú problematiku nezaujatím spôsobom. Obe pohlavia sa snaží zobraziť objektívne v tom, že v niečom majú pravdu a v inom sa zase mýlia. Ďalšou dôležitou témou ženská emancipácia.[1] Tu si treba taktiež uvedomiť, že koncom 40-tych rokov ešte stále prevládal v americkej spoločnosti názor, že miesto ženy je prvom rade v domácnosti a pri deťoch. Treba dodať, že podobný trend sa nezmenil ani v priebehu 50-tych, ale až koncom 60-tych rokov. Našťastie ani pri tejto tému sa film nesnaží príliš a zbytočne moralizovať, ale berie ju s nadhľadom a vtipom. Cukor vedel točiť kvalitné komédie a tento film je toho dôkazom. Vďaka jeho skvelej réžii snímka nenudí, práve naopak, ubehne ako voda. Najväčšou slabinou je bezpochyby to, že snímka nebola natočená ako screwball komédia, kde by sa mohli dialógy a postavy ešte viac odviazať a taktiež aj pridať nejaké tie bláznivé scénky. Téma vojny pohlaví je k takémuto spracovaniu priam ideálna. To je práve dôvod, prečo nie je snímka tak svižná, vtipná a zábavná na rozdiel od podľa mňa najlepšieho režisérovho diela, spomínanej The Philadelphia Story (1940). Práve to je totiž jeden z rozdielov medzi klasickou romantickou komédiou a bláznivou romantickou komédiou, teda screwballom. Celkovo však môžem povedať, že sa jedná o kvalitnú romantickú komédiu, ktorá svoj účel byť vtipná a zábavná spĺňa, avšak je už na samotnom divákovi, či mu to bude resp. nebude stačiť. Cukor, Hepburn a Tracy neskôr spolupracovali ešte raz a opäť išlo o komédiu, s názvom Pat and Mike (1952).

HERCI

   Po hereckej stránke stojí tento film predovšetkým na due Katharine Hepburn a Spencer Tracy. Do svojich úloh sa náramne hodia, chémia medzi nimi funguje dokonale a pôsobia dojmom ako keby boli skutočne manželmi (ostatne v reálnom živote si boli taktiež veľmi blízky). Túto ich zohranosť si uvedomovali aj filmové štúdiá a tak si spolu zahrali, okrem tohto filmu ešte v ďalších 8 filmoch: Woman of the Year (1942), Keeper of the Flame (1942), Without Love (1945), The Sea of Grass (1947), State of the Union (1948), Pat and Mike (1952), Desk Set (1957) a Guess Who's Coming to Dinner (1967). Ústrednú dvojicu výborne dopĺňajú aj vedľajší herci Judy Holliday, Tom Ewell a David Wayne.


HODNOTENIE

77%


[1] Ženskou emancipáciou a karierizmom sa zaoberala aj romantická komédia Woman of the Year (1942), kde hlavné úlohy opäť stvárnili Katharine Hepburn a Spencer Tracy.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára