11. 8. 2014

S Bourneom a bez Bournea



PROLÓG
The Bourne Identity (2002)

   Filmová história Jasona Bournea sa začala písať už v roku 1988, kedy vznikol televízny film The Bourne Identity v hlavnej úlohe Richard Chamberlain. Príbeh vsádzal viac príbeh a postavy, ktoré boli prepracované a pridŕžali sa svojej literárnej predlohy. Vzhľadom na to, že sa jednalo o televízny film tak obsahoval omnoho menej akcie a jeho minutáž tri hodiny tak rozhodne bola vražedná. Nečudo, že film zapadol a do povedomia sa dostal až po uvedený The Bourne Identity (2002). Americký spisovateľ Robert Ludlum a režisér americký režisér Doug Liman prišli s novým typom akčného hrdinu resp. tajného agenta. Najznámejší sú traja filmoví agenti (James Bond, Ethan Hunt a Jason Bourne) a hoci sú medzi nimi rozdiely, tak vzájomne sa ovplyvňovali, nielen tak ako postupne vznikali, ale aj spätne, napr. Quantum of Solace (2008) preberá bourneovský štýl akcie a hrdinu. Čo sa týka samotných hrdinov, tak Bond je uhladený, charizmatický špión, ktorému neodolá žiadna žena a ktorý má vždy po ruke nejakú „hračku“ v podobe auta alebo zbrane. Hunt preberá bondovskú charizmu, ale spolieha sa hlavne na svoj výcvik a na svoj tým. Jason Bourne je ich vrchol, pretože je to vycvičený stroj na zabíjanie, ktorý disponuje okrem fyzickej sily aj psychickou a to v podobe odolnosti, prispôsobeniu sa a adaptovaniu sa v prostredí alebo v premýšľaný a predvídaný krokov svojich nepriateľov. The Bourne Identity zmenil a zároveň znovu naštartoval akčný žáner, ktorý na prelome tisícročia stagnoval. Kým poslednú bondovku s Brosnanon s názvom Die Another Day (2002) možno označiť za posledný tradičný akčný špionážny thriller typický pre 90-te roky, tak The Bourne Identity, zhodou okolností z rovnakého roku možno označiť za prvý moderný akčný špionážny thriller, ktorý sa neprezentuje len novým typom akčného hrdinu, ale aj novým a nepredvídateľným príbehom, pričom zmena nastala aj v samotnom využití technických prvkov ako kamera, strih, ale aj prepracovanejšia choreografia súbojov.


   Práve táto „roztrasená“ kamera a poňatie akčných sekvencií, či už súbojov alebo automobilových naháňačiek dáva celému filmu punc realistickosti, čím tak u diváka umocňuje atmosféru, napätie a zážitok z tohto filmu. Veľkú zásluhu má na tom samozrejme režisér Doug Liman, ktorý dokázal naplno využiť potenciál Ludlumovej predlohy a spraviť z nej moderný akčný thriller, ktorým sa neskôr inšpirovali aj ďalšie podobné filmy, vrátane už spomínanej bondovky Quantum of Solace (2008). Veľká škoda, že potom Liman nedokázal nadviazať na tento svoj úspech a namiesto pokračovania sa vrhol do menej ambicióznych a menej odvážnejších projektoch ako Mr. & Mrs. Smith (2004) alebo Jumper (2008). Na scenári sa podieľal aj Tony Gilroy, pre ktorého to znamenalo spojenie s touto sériou, pretože ako scenárista sa spolu-podieľal na všetkých štyroch častiach tejto série. Scenár ctí Ludlumovu predlohu, ale zároveň ju prispôsobuje modernej dobe, súčasnosti, keďže The Bourne Identity bola napísaná ešte v roku 1980. Hudbu k filmu zložil John Powell, pre neho tým tiež začala spolupráca s touto sériou. Jeho skladby presne vystihovali ako akčnú, tak aj thrillerovú atmosféru celého filmu, navyše film získal svoju ústrednú melódiu Extreme Ways od Mobyho, čo tiež odráža zmenu a modernosť. James Bond má klasickú tému od Johna Barryho, kde sú využívané hudobné nástroje, zatiaľ čo Bourne využíva modernú, elektronickú hudbu. Pre herca Matta Damona bola úloha Jasona Bournea jeho životnou, dokonale splynul s touto postavou a vyvrátil tak akékoľvek pochybnosti o tom, že by na ňu čo sa týka fyzickej stránky nestačil. Pred uvedením filmu sa totiž objavovali názory, že ako akčný herec nebude presvedčivý a že sa do tejto úlohy vôbec nehodí. To sa však nestalo a Damon všetkých príjemne prekvapil a s ďalšími diely sa z tejto úlohy stala jeho životná. Franka Potente je pekná. Chris Cooper a Clive Owen sú výborný, ale nedostávajú tu toľko priestoru koľko by si zaslúžili.

The Bourne Supremacy (2004)

   Dôvodom, prečo pokračovanie nakoniec nerežíroval Doug Liman, hoci ostal u tejto série ako výkonný producent, bol ten, že producenti s ním mali mnoho problémov pri prácach na prvom filme a taktiež kvôli tomu, že neboli ochotní s ním znovu pracovať. Na post režiséra bol vybraný Paul Greengrass, po tom ako producent Frank Marshall jeho snímku Bloody Sunday (2002). Greengrass po Limanovi preberal celý štáb, ktorý pracoval aj na jednotke a dokázal prvý diel prekonať. Snežne prostredie Švajčiarska a drsného Francúzska vystriedala slnečná India, sychravé Nemecko a chladné Rusko. Práve tieto miesta, skôr ich počasie ako kedy odrážali aj samotný vývoj Bournea a jeho postavy: bezstarostný život (India), bolestné zistenie vlastnej minulosti (Nemecko) a pokánie (Rusko). Príbeh nie je tradičným sequelom, ale jedná sa o akýsi mix sequelu a prequelu, pretože v ňom okrem pokračovania osudov Jasona Bournea sledujeme a dozvedáme sa čo to aj o jeho minulosti. Greengrass išiel viac do hĺbky príbehu a postáv, pričom sa zameral hlavne na samotného Bourna, romantickú líniu, ktorá mnohým v jednotke vadila a určite aj dnes vadí, sa rozhodol rázne ukončiť ešte v úvode, čo mu potom umožnilo rozvíjať príbeh iným, viac akčným (Bourneova pomsta spojená zo stratou priateľky) a viac dramatickým (Bourneove odhaľovanie vlastnej minulosti spojené zo snahou vypátrať prečo mu nedali pokoj) smerom a taktiež dej rozvíja a ide viac do hĺbky aj čo sa týka programu Treadstone.


   Ďalší posun je viditeľný čo sa týka vedľajších postáv, kým v jednotke boli Bourneovi hlavní nepriatelia Conklin a Professor, síce výborne zahraný Chrisom Cooperom resp. Cliveom Owenom, ale dostali relatívne málo priestoru a tak Bourneovi nemohli byť rovnocennými protivníkmi, tak v dvojke dostávajú jeho hlavní protivníci (Abbott, Kirill, Gretkov a spočiatku aj Pamela Landy, ktorej úloha sa ale vo filme postupne zmení) dostatok priestoru a dokážu Bourneovi poriadne znepríjemniť život. Využitie technických vecí ako kamera a strih je využité vo väčšej miere než v predchádzajúcom diely, treba ale upozorniť, že Greengrass ho neprebral od Limana, ale sám si tento svoj štýl priniesol a použil ho už predtým v spomínanom filme Bloody Sunday. Choreografia súbojov pôsobí skutočne realistickým dojmom a to isté možno povedať aj o akcií, ktorá si znovu vystačí s naháňačkami a rovnako ako jednotka sa zaobíde bez nejakých explózií, litroch krvi alebo stovkami mŕtvych ako je tomu u iných akčných filmoch. Ide o vydarený sequel, ktorý je lepší než prvý diel. Scenár k filmu napísal Tony Gilroy, ktorý ako neskôr priznal bol sklamaný, že Greengrass si ho upravil a prispôsobil ako to jemu vyhovovalo. Gilroy totiž kládol vo svojom scenári väčší dôraz na Bourneove pokánie a teda dával prednosť viac dramatickej rovine príbehu než akčnej, čo Greengrass odmietol. To znamenalo určitú nevraživosť medzi nimi, ktorá vyvrcholila pri prácach na trojke. Hudbu k filmu opäť zložil John Powell. Jeho skladby odrážajú ako prostredie (India alebo Rusko), tak aj atmosféru (akčné skladby striedajú dramatické) v ktorej sa príbeh odohráva. Matt Damon si svoju úlohu úspešne zopakoval a len potvrdil, že je pre úlohu Jasona Bourna tým pravým. Julia Stiles je pekná a svojim spôsobom nahrádza Franku Potente. Karel Roden ako ruský oligarcha výborný, rovnako tak aj zabijak Karl Urban. Joan Allen a  Brian Cox tiež výborný.

The Bourne Ultimatum (2007)

   Úspech druhého dielu prirodzene viedol k tretiemu a samozrejme s nemennou zostavou ako vo filmovom, tak aj v hereckom štábe. Práce na tomto filme, ale poznačilo napätie medzi Greengrassom a Gilroyom, ktoré začalo už u predchádzajúceho dielu. Gilroy napísal návrh scenára, ktorý bol ale Mattom Damonom ostro skritizovaný a hoci neskôr Gilroy začal pracovať aj na samotnom scenári musel od neho pre spory s režisérom odstúpiť a dokončili ho tak Scott Z. Burns a George Nolfi. Greengrassovi sa tretím dielom podarilo neuveriteľné, nielenže tretím dielom prekonal predchádzajúci film, ktorý režíroval, ale zároveň vytvoril najlepšiu filmovú trilógiu, ktorej každý ďalší diel je lepší než ten predchádzajúci, tým sa nemôže pochváliť žiadna iná filmová trilógia. Príbeh je omnoho viac nepredvídateľný než oba predchádzajúce diely dohromady, hrá sa s divákom, je tu množstvo odkazov na predchádzajúce dva diely či už v podobe scén alebo dialógov. Opäť to nie je tradičný sequel, ale sequel a prequel v jednom, pretože teraz okrem príbehovej roviny (hlbšie detaily Bourneovej minulosti) je tu aj časová rovina (dvojka totiž končí scénou v New Yorku, dej trojky začína v Moskve, kde bol Bourne ešte predtým a tak ¾ udalostí z tohto tretieho dielu sú časovo zasadené pred koniec druhého dielu a na jeho záverečnú scénu nadväzuje vlastne len posledná ¼  filmu).


   Rovnako ako predošlé, tak aj tento film má svižné tempo a okrem ďalšieho odhaľovania Bourneovej minulosti nám ponúka aj pohľad na súboj tzv. moderných ľudí, ktorí vlastnia tie najmodernejšie technológie proti obyčajnému človeku, ktorému stačí len výcvik a zapojiť svoj mozog a taktiež dej rozvíja a ide viac do hĺbky aj čo sa týka programu Blackbriar, ktorý bol spomenutý už v prvom diely.  Posun sa vydaril aj čo sa týka postáv. Bournea tentoraz čakajú ešte väčší hajzli (Noah Vosen) a fyzický protivníci (Paz a Desh) než tomu bolo doposiaľ. Choreografia súbojov je tak ako predtým prepracovaná a skutočne pôsobivá, súboj Bourna a Desha (samozrejme nielen on) určite poslúžil ako inšpirácia pre súboj Bonda a Slatea v hotelovej izbe v Quantum of Solace (2008). Hudbu k filmu zase zložil John Powell. Jeho skladby sa tentokrát nesú viac v akčno-thrillerovom nádychu, pomalších dramatických skladieb je tu málo a rovnako vystihujú aj prostredie v ktorom sa dej odohráva (Londýn alebo Maroko). Matt Damon zas a znovu potvrdil, že bol pre postavu Jasona Bournea stvorený, zaujímavý je vidieť jeho prerod za tie tri filmy. V jednotke pôsobil ako tichý zabijak, teda viac civilnejšie, za to v trojke už pôsobí ako skutočný drsňák. David Strathairn ako kancelárska krysa výborný, rovnako tak obaja zabijaci Édgar Ramírez a Joey Ansah. Julia Stiles pekná a Joan Allen tiež zopakovala svoj výkon z dvojky.

The Bourne Legacy (2012)

   Pôvodný zámer štúdia Universal bol natočiť len trilógiu, ale po úspechu (hlavne finančnom) tretieho dielu sa rozhodli pre pokračovanie. Prípravy začali už v októbri 2008, kedy spolu-scenárista trojky George Nolfi dostal za úlohu napísať skript pre štvorku. Nolfi svoju prácu, ale nedokončil, pretože ho štúdio Universal dosadilo do pozície režiséra thrilleru The Adjustment Bureau (2011), ktorý mal premiéru v marci 2011. Scenár stále nevznikal, čo v novembri 2009 potvrdil aj sám Matt Damon, ktorý sa vyjadril, že žiadny scenár ešte nebol schválený a dúfa, že natáčať sa začne niekedy v polovici roku 2011. Situácia sa zmenila na prelome novembra a decembra 2009. Najprv na konci novembra režisér Paul Greengrass oznámil, štvrtý diel (pre neho ako režiséra tejto série to bol tretí) nebude režírovať a začiatkom decembra sa sériu rozhodol opustiť aj Damon, pretože nechcel spolupracovať na filme bez Greengrassa. V júni 2010 bolo oznámené, že Tony Gilroy napíše scenár a neskôr bol potvrdený aj na post režiséra. Splnil sa mu tak sen, že tentokrát si svoj scenár k Bourneovi aj zrežíruje bez toho aby mu ho niekto menil. Gilroy, ktorý ako scenárista sa podieľal na všetkých dieloch bol zárukou toho, že séria si zachová a nestratí na svojej kvalite a že bude ju mať na starosti človek, ktorý na nej výrazne spolupracoval. Výsledkom však je, že The Bourne Legacy je najhorším dielom série a práve v súvislosti s Gilroym možno hovoriť o veľkom sklamaní. Inteligentný akčný thriller ako sa prezentovali predchádzajúce tri filmy tak vystriedal priemerný a nedotiahnutý akčný thriller akých sa dnes točia desiatky. Už pred uvedením filmu sa objavili názory, ktoré hovorili, že štvrtý diel vznikol len pre peniaze. Po pozretí nemožno konštatovať nič iné, len to, že to bola pravda a snaha štúdia vytrieskať peniaze zo známej značky a parazitovať na nej. BThe Bourne Legacy totiž sériu po príbehovej stránke nikam neposúva.


   Dej filmu sa totiž odohráva paralelne s dejom v The Bourne Ultimatum (2007), možno tu nájsť kopu odkazov na tento film. Príbeh v podstate len poodhaľuje ďalšie zákulisie CIA. V predchádzajúcich filmoch sme boli oboznámení s programami Treadstone a Blackbriar. V tomto filme k nim Gilroy pridáva ďalšie dva Outcome a LARX. Tu sa však chytil do vlastne pasce, pretože príbeh sa sústreďuje len na Outcome, pričom LARX tu nie je rozobraný, navyše Gilroy tieto všetky tieto programy spravil také neprehľadné, že divák v nich stráca orientáciu a zbytočne ho mýlia. Ani dejová línia s Crossom nie je príliš zaujímavá v podstate ho len sledujeme ako pobehuje na Aljaške. Druhá časť pôsobí síce omnoho lepším a živším dojmom ako tá prvá. Akcia a súboje sú zvládnuté výborne, čo aspoň ako-tak vynahrádza prvú časť, ktorá pôsobí zmätene a nudne. Rozhodne sa očakávalo od Gilroya viac, ak bola toto jeho vízia bourneovského sveta, tak potom je len dobre, že Greengrass si jeho scenáre upravoval. Z postáv je najzaujímavejší len Cross, ostatní sú buď klišé postavy (Marta Shearing) alebo postavy odkopírované z minulých dielov (Eric Byer náramne pripomína mladšiu verziu Noaha Vosena z trojky). Hudbu k filmu zložil James Newton Howard, ktorý tak vystriedal Johna Powella. Rozhodol sa ísť vlastnou cestou a nekopírovať Powellove skladby, ale zložiť vlastné veci, čo je rozhodne dobre, napriek tomu sa mu bohužiaľ nepodarilo zložiť nejaký výrazný soundtrack. Väčšinu filmu sú skladby ako keby úzadí, iné sú zase nevýrazné a akčným skladbám zase chýba výraznejší tón, vôbec z nich nie je cítiť akcia alebo napätie. Poteší len ústredná téma Extreme Ways od Mobyho. Jeremy Renner výborný, hoci Damon bol lepší, ale tak ak by dostal príležitosť aj v ďalšom filme (filmoch) tak určite by sa mu aspoň vyrovnal a možno časom by bol považovaný aj za jeho dôstojného nástupcu. Edward Norton nevýrazný, navyše jeho postava nedostáva veľa priestoru a jeho postava a správanie dosť pripomínajú Davida Strathairna z trojky.  Rachel Weisz pekná, dobrá, ale ani neurazí a ani neoslní.

EPILÓG
Untitled Jason Bourne Sequel (2015)

   Potom ako bol v auguste 2012 uvedený štvrtý diel oznámilo štúdio Universal, aj napriek nie príliš priaznivým ohlasom, že plánujú ďalšiu časť. V päťke sa podľa prvých informácii mali stretnúť Bourne a Cross, ktorý mali spojiť svoje sily a spolupracovať. Projekt dostal jasnejšie predstavy v decembri 2012, kedy Matt Damon povedal, že Paul Greengrass má záujem vrátiť sa na post režiséra v ďalšom Bourneovskom filme. Zároveň, ale vyhlásil, že ak sa má jeho postava Jasona vrátiť, tak je nepravdepodobné, že sa vráti aj postava Crossa a podľa Damona tak nedôjde k tomu, že sa stretnú a budú spolupracovať. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára