10. 8. 2014

All Is Lost (2013)

   J.C. Chandor debutoval celovečerným filmom Margin Call (2011), drámou, reflektujúcou vypuknutie ekonomickej (finančnej) krízy v roku 2008. Za svoj nasledujúci projekt si vybral omnoho menej ambicióznejší a skromnejší, za to však svojim spôsobom aj dosť originálny projekt, napínavú survival drámu a one-man show zároveň odohrávajúcu sa na mori a takmer bez dialógov s názvom All Is Lost (2013).

STORY LINE

   Koncom roku 2013 zavítali do kín dve podobne ladené survival drámy, v ktorých sa hlavní hrdinovia ocitnú na opustenom priestore a bojujú o svoje prežitie a návrat do civilizácie. V prípade Gravity (2013) to je vesmír a v prípade All Is Lost (2013) zase more. Oba diela toho majú mnoho spoločného, ale zároveň aj rozdielneho. Druhá menovaná snímka má skôr bližšie k „námorníckym“ filmom ako napr. The Perfect Storm (2000) alebo Master and Commander: The Far Side of the World (2003), kde skúsení námorníci bojujú s nespútaným vodným živlom na otvorenom mori. Podobne je to aj tu, kde hlavný hrdina nebojuje len s tými „viditeľnými“ nástrahami oceánu ako sú búrka alebo žraloci, ale aj s tými „menej-viditeľnými“ v podobe ako sú odpad alebo osamelosť a beznádej. Práve tieto faktory tu hrajú významnú úlohu. Málokto si uvedomuje, že more skrýva aj takúto hrozbu a že boj o svoj vlastný život môže zapríčiniť aj zrážka s odpadom resp. troskami (v tomto prípade kontajnerom plným tenisiek). To však nie je jediná katastrofa, práve naopak, začínajú sa na ňu nadväzovať, ďalšie a ďalšie. Náš hrdina sa s nimi snaží bojovať, ale je to zbytočné a tak len bezmocne tomu prizerá. Postupne sa tak u neho pod vplyvom týchto udalostí vytráca nádej na záchranu. Neprospieva tomu ani samota, pretože ak sa stále niečo kazí, bojujete o život a postupne strácate nádej na záchranu, navyše to všetko ďaleko od akéhokoľvek kontaktu s civilizáciou, tak ani to moc nepridáva na psychike. Tento snímok preberá aj prvky aj z iných survivalových drám odohrávajúcich sa na opustených ostrovoch ako napr. Hell in the Pacific (1968) alebo Cast Away (2000), kde sú hrdinovia nútení prispôsobiť sa tamojšiemu prostrediu a využívať ho vo svoj prospech a prežitie. Podobne je to aj tu, kde náš hrdina musí zapojiť nielen svoje námornícke skúsenosti, ale využiť aj svoj um, aby v tomto prostredí dokázal prežiť (v tomto prípade výroba pitnej vody) a taktiež aj využiť nástroje a prostriedky, ktoré má k dispozícii. Aj keď ich má len obmedzený počet, poprípade sa mu míňajú (svetlice), tak stále dokáže ostáva improvizovať a nahrádzať ich (voda a svetlice).


   V dnešnej dobe môže toto dielo o jednom hercovi a príbehu takmer bez dialógov pôsobiť ako netradičný experiment, ale podobne ladené snímky sa objavovali už v minulosti napr. Hadaka no shima (1960) alebo L'ours (1988). Podobne aj tento film využíva hlavne prírodné scenérie, prirodzené zvuky prostredia, prirodzené „herecké“ výkony a hudbu. Spolu s kamerou, ktorá je v tomto prípade je pohyblivá a roztrasená tak ešte viac umocňuje zážitok z autentickosti. Čo sa týka samotného príbehu, tak je priamočiary, o hlavnom hrdinovi sa dozvieme naozaj veľmi málo, čiže divák si tu nedokáže vytvoriť vzťah k jeho postave (k hereckému predstaviteľovi áno, ale nie k jeho postave). Taktiež mi najmä v druhej časti chýbala nejaká silná, či už akčná alebo dramatická scéna, v prvej časti ňou bola búrka, ale v druhej chýba. Scéna zo žralokmi je vybavená v pár sekundách, pričom keby sa im dostalo dlhšieho využitia, tak by film obohatili aj thrillerov-hororový prvok. Taktiež z tej beznádeje a hlavne celkovo z toho psychologického prvku sa dalo vyťažiť omnoho viac, predsa len 8  dní na mori, pričom hrdinu nasleduje jedna pohroma za druhou, tak to by sa určite odrazilo vo väčšej miere na jeho psychike. Tu samozrejme zohráva úlohu aj režisér, možno nejaký skúsenejší režisér by to spravil kvalitnejšie. Problém vidím aj v samotnej minutáži filmu, viac ako 100 minút je na takto ladený film proste moc. Skrátiť na 90 minút a možno by sa dostavil silnejší zážitok. Každopádne musím vyzdvihnúť snahu o to, aby forma a obsah boli vyrovnané, u Gravity sa to nepodarilo a forma doslova prevalcovala obsah. Dej je tu omnoho menej predvídateľný, nie sú tu klišé v podobe záchran na poslednú chvíľu, je tu cit pre realistickosť, minimalizmus a samozrejme aj vhodné využitie technických vecí, najmä kamery.

HERCI a HUDBA

   Robert Redford na to, že má už viac ako 75 rokov tak stále dokazuje svoje herecké kvality a charizmu. Niekto by mohol vyčítať, že takúto úlohu by zvládol a zahral každý, ale nie je to pravda. Mladších hercov by som si len veľmi ťažko dokázal predstaviť, v úlohe skúsených námorníkov, rovnako tak aj akčný herci a herci hrajúci prevažne v romantických komédiách by v tejto úlohe pôsobili smiešne, pretože stvárniť psychologickú časť postavy by bolo pre nich už ťažké. Redford sa svojej úlohe zhostil dokonale, pričom si vystačí len s mimikou tváre. Nie je to síce jedna z jeho najlepších úloh, ale rozhodne patrí medzi tie najzaujímavejšie, pretože po celý čas je tu len on sám. Pri takomto type filmu, kde hrá iba jeden herec, po prípade dvaja je veľmi dôležité ich obsadenie, pretože jeho resp. ich výkony musia divákov strhnúť, zaujať, po prípade sa s nimi stotožniť, inak totiž hrozí ich odmietnutie zo strany divákov a tým pádom ignorovanie celého filmu. Hudbu k filmu zložil Alex Ebert. Ide o jeho skladateľský debut. Na rozdiel od Pricea (skladal k filmu Gravity) alebo aj Hikaru Hayashiho (skladal k spomínanému filmu Hadaka no shima) nedokázal Ebert zložiť výraznejšie skladby. Pritom hudba v takýchto typoch filmoch je veľmi dôležitou súčasťou rozprávania a budovania emócii, keďže je buď minimum postáv, minimum dialógov alebo oboje. Ebertova hudba vo filme je miestami dosť nevýrazná, na iných miestach pre zmenu pôsobí dosť nudne a málo dramaticky a na iných miestach zase absentuje a nahrádzajú ju prirodzené zvuky prostredia (voda, búrka, vietor, atď.). Škoda, chcelo by to nejakého kvalitnejšieho skladateľa a takého, ktorý vie pracovať s orchestrálnou hudbou, pretože práve takáto sa sem hodí na rozdiel od Gravity, kde sa hodí zase tá elektronická.


HODNOTENIE

74%

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára